Viggo Aquathlon; Ett samarbete mellan Stockholm Triathlon och Viggo Foundation

Viggo Aquathlon; Ett samarbete mellan Stockholm Triathlon och Viggo Foundation

Viggo Foundation har inlett ett samarbete med Stockholm Triathlon genom det spännande loppet Viggo Aquathlon. Denna unika tävling omfattar, precis som traditionell triathlon, tre olika moment med löpning, simning och slutligen löpning igen - men helt anpassat för barn och unga med neuropsykiatriska funktionsvariationer (NPF). Loppet kommer att äga rum den 3 augusti 2024 vid Sjöhistoriska på Södra Djurgården i Stockholm.

Evenemanget arrangeras av Svenska Triathlonförbundet tillsammans med lokala föreningar vid Sjöhistoriska. Det blir ett eget lopp för barn och unga med NPF som är helt anpassat efter deltagarnas behov, så att alla kan vara med.

Svenska Triathlonförbundet strävar aktivt efter att inkludera personer med funktionsvariationer i sin verksamhet. Samarbetet med Viggo Foundation blir ett ytterligare steg mot att skapa Triathlon för alla.

De tre momenten görs helt efter deltagarnas förmåga och inkluderar löpning, simning och sedan löpning igen. Man får använda sig av hjälpmedel om man vill och deltagarna får själva välja om de under simningen vill plaska, doppa eller simma en bit. Självklart får även föräldrar, syskon eller ledsagare följa med om så önskas.

Utöver loppet med Viggo Aquathlon erbjuder Stockholm Triathlon även Tri4Fun Aquathlon för barn och unga, där alla intäkter går oavkortat till Viggo Foundation.

"Det känns fantastiskt att kunna arrangera ett lopp för barnen där de får testa både löpning och simning. Samarbetet med Stockholm Triathlon är ett tydligt steg framåt i vårt gemensamma arbete för en mer inkluderande idrottsvärld. Vi ser verkligen fram emot att skapa en minnesvärd och givande upplevelse tillsammans under loppet.” - Hans Desmond / Viggo Foundation

Läs mer och anmäl er här via Triathlon hemsida

Följ Viggofoundation här

För mer information och kontakt hör av er till oss.

Om VIGGOFOUNDATION - Insamlingsstiftelsen Idrott för Barn i behov

En nystartad insamlingsstiftelse grundad av Måns Möller som har ett stort engagemang och erfarenhet vad som krävs för barn i behovs (ADHD, autism, asperger) möjlighet att idrotta. I nuläget finns oftast ingen plats för dessa barn i befintligt svenskt föreningsliv. Barn i behov kräver ofta lite extra resurser och målet är att uppmuntra föreningar/ föräldragrupper att starta egna sektioner för barn i behov.

Isabella Poletto

Volontär marknad +46703121544