Viking Line kräver covidbevis på Viking Cinderella

Viking Line kräver covidbevis på Viking Cinderella

Viking Line inför krav på vaccinationsintyg eller färskt negativt covid 19-test för resenärer med svenskflaggade Viking Cinderella från 3 december. För rederiets fartyg med finsk flagg gäller av juridiska skäl i stället en stark rekommendation. Syftet är att alla resenärer ska kunna känna sig trygga och säkra ombord.

För kryssningar med Viking Cinderella från Stockholm gäller från 3 december och tills vidare följande för alla resenärer över 18 år:

• Vaccinationsintyg efter två doser vaccin, alternativt
  • Intyg om tillfrisknande från covid-19 (inom de senaste 6 månaderna), alternativt
  • Ett negativt covid-19 PCR testresultat (max 72h gammalt) eller ett negativt covid-19 antigen testresultat (max 48h gammalt)

- Våra resenärers säkerhet är vår främsta prioritet och under pandemin har vi infört flera hälsosäkerhetsåtgärder på våra fartyg enligt finska och svenska myndigheters föreskrifter. Rekommendationen om covidbevis gäller våra finskflaggade fartyg medan vi på svenskflaggade nöjeskryssaren Viking Cinderella kräver det från den 3 december. I dagsläget tillåter inte finsk lagstiftning att vi kan kräva bevis eller intyg men det är det någonting som diskuteras och kan införas senare i vinter, därför går vi ut med en stark rekommendation. Under hösten har vi sett att det finns en efterfrågan på kryssningar och vi vill göra allt för att våra resenärer ska få en trygg och säker resa och covidbevis är bekant för allmänheten och används redan, säger Johanna Boijer-Svahnström, Informationsdirektör på Viking Line.

Resenärer som redan bokat en resa men saknar covidbevis ges möjlighet till återbetalning alternativt ombokning via kundtjänst.

Viking Line Skandinavien är det marknadsledande varumärket i passagerartrafiken på Östersjön med trafik mellan Finland, Åland och Sverige samt mellan Finland och Estland. Rederiet erbjuder passagerartrafik, rekreation samt frakttransporter med fartygen Gabriella, Amorella, Rosella, Viking Cinderella, Viking XPRS samt Viking Grace. Koncernen omsätter ca 504 miljoner euro. Den årliga trafikvolymen uppgår till 6,5 miljoner passagerare och ca 119 500 fraktenheter. Läs mer på www.vikingline.se.