Ny fyllningsutrustning för Vikingsoda CO2 ger tredubblad produktionskapacitet

Ända sedan starten 2009 då de första Vikingsodapatronerna levererades på den svenska marknaden har antalet fyllningar ökat månad för månad. Vi har redan tidigare vid flera tillfällen utökat maskinparken för att hinna med att möta efterfrågan på fyllningar från alla våra återförsäljare.

Tekniken har utvecklats och i juni 2013 beslutade vi att göra en betydande investering i en helt ny fyllningsmaskin från en av europas ledande tillverkare av fyllningsutrustning för gaser av allehanda slag. Maskinen installerades under sommaren och har varit i drift sedan augusti 2013.

I den nya maskinen har många manuella moment automatiserats och det ger därmed möjlighet till fördubblad produktion per timme jämfört med de maskiner vi  arbetat med tidigare. Den nya maskinen kan dessutom utan tidsödande omställningar fylla alla sorters kolsyrepatroner, även de gamla stålpatronerna som finns kvar på sina håll och andra specialpatroner. Eftersom vi behåller de “gamla” maskinerna blir effekten en tredubblad produktionskapacitet för toppar i produktionen och vi får dessutom en backup om den nya maskinen skulle behöva service.

Med denna investering har vi säkrat att vi aldrig ska behöva få slut i lager bara för att efterfrågan ökar, en trygghet för gamla återförsäljare och en möjlighet för oss att ta emot nya kunder, stora som små. All produktion i Sverige, högsta tänkbara leveranssäkerhet och ett oöverträffat system för hantering av leveranser till och från återförsäljare av Vikingsodas kolsyrepatroner har alltid varit en ledstjärna för oss.

För mer information kontakta Mats Thörnblad, VD: 08-55 11 26 50.

Läs mer på www.intellifood.se