Mataffärens värsta sockerdoldisar

Mataffärens värsta sockerdoldisar

Var femte svensk är missnöjd med sina matvanor – och det allra största missnöjet står sockerintaget för, enligt en Sifo-undersökning som vi har genomfört. Trots det svarar 39 procent att de inte kontrollerar hur mycket socker en vara innehåller innan de köper den. Livsmedelsverket rekommenderar att mindre än tio procent av energin får komma från tillsatt socker, vilket motsvarar ungefär 50-75 gram tillsatt socker per dag för vuxna beroende på hur mycket energi man behöver.

Har du koll på det dolda sockret? Om inte kommer här en lista på 10 riktiga sockerbovar att undvika vid ditt nästa besök i mataffären. Läs och lär!

Livsmedel                                                               Tillsatt socker/portion

1. Proteinbar                                                             19 g (1 bar/55 g)

2. Nyponsoppa                                                         19 g (1 glas/2 dl)

3. Smaksatt yoghurt                                                 16 g (1 tallrik/2 dl)

4. Sweet chilisås                                                      13 g (2 msk/30 g)

5. Flingor (Crunchy naturell)                                     9,6 g (1 dl / 40 g)

6. Teriyakisås                                                            6,9 g (2 msk/30 g)

7. Sill i såsigt spad                                                    3 g (2 bitar/20 g)

8. Smörgåsgurka                                                      2,2 g (6 skivor/18 g)

9. Senap                                                                   2,2 g (1 msk/ 15 g)

10. Ketchup                                                              1 g (1 tsk/5 g)

Viktigt att ha i åtanke när du tittar på en varas sockerinnehåll är på vilket sätt livsmedlet ska konsumeras. Handlar det exempelvis om ett par matskedar ketchup på pastan är skadan kanske inte så stor – medan en påse lösgodis eller en flaska läsk utgör ett betydligt större sockerintag vid ett och samma tillfälle.

WW ViktVäktarna, internationellt kallat WW, är ett globalt hälsoföretag och världens ledande kommersiella viktminskningsmetod. Vi inspirerar miljontals människor till hälsosamma vanor i vardagen. Med vår digitala tjänst och genom personliga möten tar WW ViktVäktarnas medlemmar del av en hållbar livsstil och inspireras till god och nyttig mat, lustfyllda aktiviteter och ett sunt tankesätt. Med mer än fem decenniers erfarenhet av att skapa communities och en stark expertis inom beteendevetenskap strävar vi efter att inspirera till god hälsa för alla. För att läsa mer om WW ViktVäktarna och vår syn på en hälsosam livsstil, besök www.viktväktarna.se

WW ViktVäktarna