Så dricker du smart i sommar

Siffror från Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning visar att vi drack sex procent mindre mängd alkohol 2020 jämfört med föregående år. Samtidigt är alkohol fortfarande en stor del av många svenskars liv.

En del dricker vin till maten för att förhöja smaken och andra kanske tar en öl för att koppla av efter en stressig dag på jobbet. Absolut inget fel i det! Men ett glas kan lätt bli fler, och i längden får det en negativ påverkan på hälsan. Så välj dina tillfällen och njut med måtta. Nyckelordet stavas lagom!

Här kommer några härliga tips på alternativ till vin, öl och coctails – som sätter guldkant på tillvaron även under sommarens alkoholfria dagar.

Alkoholfri Bellini (4 portioner)

En fantastisk fördrink som passar alldeles utmärkt till varma dagar på balkongen eller verandan.

150 g fryst persika
12 isbitar
2 dl citron- eller limeläsk
5 dl mineralvatten
2 dl hallon

Instruktioner
Låt de frysta persikorna tina i minst två timmar. Mosa dem sedan i en mortel och häll i purén i glas. Lägg ner isbitarna och fyll glasen med läsken samt mineralvattnet. Toppa med hallon.

Virgin Mary (4 portioner)
Den klassiska tomatjuicedrinken är en riktig smaksensation. Tabascon kryddar till det lite extra och gör den här cocktailen till ett bra val för en lunch i solskenet.

8 dl tomatjuice
4 citronklyftor
4 tsk färskpressad citronsaft
8 droppar tabasco
1 tsk worcestershiresås
4 krm salt
1 krm svartpeppar

Instruktioner
Blanda tomatjuice, worcestersås, tabasco, citronsaft, peppar, och salt i ett glas. Rör om ordentligt. Garnera varje drinkglas med en citronskiva.

Floridacocktail (4 portioner)
Den friska och fruktiga drinken är rolig och enkel att blanda. Floridacocktail är ett alldeles utmärkt val till sommarens festligheter.

2 dl grapefruktjuice
1,2 dl apelsinjuice
8 msk färskpressad citronjuice
4 tsk florsocker
4 dl mineralvatten

Instruktioner
Häll i alla ingredienser förutom mineralvattnet i en shaker tillsammans med krossad is. Lägg i isbitar i varsitt glas. Skaka om vätskan och sila ned den i glasen. Häll sedan på mineralvattnet.

Somrig melonslush
En enkel men god drink som passar perfekt till barnfamiljen. Ta med melonslushen till sommarens strandhäng och njut.

800 g vattenmelon
3 dl fruktsoda (light)
1 lime

Instruktioner
Skär melonen i kuber och fördela dem i varsitt glas. Riv sedan ner limeskal och pressa ut saften. Häll på fruktsodan och avsluta med att garnera drinken med en melonskiva i varje glas.