Pilgrimsmusslor med mangosalsa

Smart Alla hjärtans dag-middag för två

Årets mest romantiska dag – Alla hjärtans dag – börjar närma sig. Har du och din kära inte gjort planer än? Här delar vi med oss av en festlig middagsmeny för två som du kan uppvakta någon lite extra med eller laga tillsammans med någon du tycker om. Enjoy!

Trerättersmiddag:
1 glas bubbel, 1 dl: 3 SmartPoints

Pilgrimsmusslor med mangosalsa
4 portioner
SmartPoints/port: 1
1 mogen mango
½ röd paprika
1 msk finhackad färsk koriander
1 msk finhackad färsk gräslök
½ lime
8 pilgrimsmusslor
2 tsk rapsolja

Skala och finhacka mango. Finhacka paprika, koriander och gräslök och lägg i en skål med mango, pressa över limesaften. Blanda väl och fördela sedan salsan i 8 skedar liknande dem man använder till kinesisk soppa.

Stek pilgrimsmusslorna i olja i cirka 1 minut på varje sida eller tills de är genomstekta och gyllenbruna.

Lägg en pilgrimsmussla på salsan i varje sked och servera.
Tips! Det går bra att byta ut färsk mango mot 1-2 dl frysta mangotärningar.

Ryggbiff med vitlöksfrästa grönsaker
4 portioner
SmartPoints/port: 9
4 dl pasta
1 röd chili
2 vitlöksklyftor
1 ½ msk olivolja
300 g haricots verts
2 paprikor
1 msk hackad basilika
1 msk hackad bladpersilja
salt & peppar
600 g ryggbiff i bit
2 krm svartpeppar
½ tsk salt
½ msk olivolja
3 msk balsamvinäger
2 msk pinjenötter

Koka pasta enligt anvisning på förpackningen.
Finhacka chili och vitlök och bryn i olja i en stekpanna tillsammans med haricots verts. Skär paprika i bitar och lägg ner i pannan. Låt allt fräsa ett par minuter. Strö över basilika och bladpersilja. Krydda med salt och peppar.

Gnid in köttet med peppar och salt. Stek det i olja i en varm stekpanna. Ringla över hälften av balsamvinägern och stek köttet på andra sidan. Ringla över resten av balsamvinägern. Låt köttet vila lite innan du skivar upp det.

Rosta pinjenötter i en torr stekpanna.
Blanda pasta med grönsaker. Strö över pinjenötter och lägg på köttet.

Tips!
Tänk på att ryggbiff blir bäst medium eller medium/rare. Att låta det vila är nyckeln till riktigt gott kött så ha inte för bråttom.

Lyxiga fruktbitar
36 bitar
SmartPoints/bit: 1
1 banan
½ ananas
¼ vattenmelon
12 jordgubbar
50 g mörk choklad 70%
50 g vit choklad
½ dl hasselnötter
½ dl sötmandel
½ dl kokosflingor
Skär frukten i munsbitar. Smält chokladen över vattenbad. Finhacka nötter och mandel.
Doppa frukt i mörk eller vit choklad och sen i nötter, mandel eller kokos. Ställ på bakplåtspapper för att stelna.

WW ViktVäktarna, internationellt kallat WW, är ett globalt hälsoföretag och världens ledande kommersiella viktminskningsmetod. Vi inspirerar miljontals människor till hälsosamma vanor i vardagen. Med vår digitala tjänst och genom personliga möten tar WW ViktVäktarnas medlemmar del av en hållbar livsstil och inspireras till god och nyttig mat, lustfyllda aktiviteter och ett sunt tankesätt. Med mer än fem decenniers erfarenhet av att skapa communities och en stark expertis inom beteendevetenskap strävar vi efter att inspirera till god hälsa för alla. För att läsa mer om WW ViktVäktarna och vår syn på en hälsosam livsstil, besök www.viktväktarna.se

WW ViktVäktarna