ViktVäktarna utesluter inget – inte heller kolhydrater

ViktVäktarna utesluter inget – inte heller kolhydrater

En ny studie som presenterats i the Lancet om kolhydraters betydelse för ökad livslängd har fått stor publicitet i svensk media den senaste månaden. ViktVäktarna välkomnar diskussionen och betonar vikten av att äta varierat.

Kolhydrater är ett av de näringsämnen som under åren fått utstå mest kritik, vilket i sin tur lett till uppkomsten av en rad olika lågkolhydratsdieter. Det som riskerar ske när vår rädsla för kolhydrater blir för stor är att vi inte får i oss några alls, eller alldeles för lite.

Vid val av kolhydrater är det dock viktigt att välja smart, bröd med hela korn mättar bättre och gör mer nytta än ett bröd bakat på vitt mjöl. Potatis är en utmärkt kolhydratkälla, liksom pasta och ris, givetvis blir dessa ännu bättre om man väljer fullkornsvarianten. Att helt utesluta kolhydrater är alltså inte smart, de behövs, inte minst för att de ger oss lättillgänglig energi som bryts ner och används av hjärnan och andra celler.

En undersökning vi genomfört genom Sifo visar att svenskarna vill äta varierat och enligt tallriksmodellen. Potatisen får i särklass högst betyg när man listar sina favoritkolhydrater. På andra plats kommer bröd med synliga korn, följt av vit pasta. Minst populärt är svartris, råris och vitt bröd.

Så, kära svenskar – njut av er potatis, ert fullkornsbröd, ja till och med lite vit pasta då och då. Kom ihåg att tallriksmodellen fortfarande är en bra guide till hälsosamma matvanor, där kolhydrater är och ska få vara ett naturligt och viktigt inslag.

Karin Nileskog, kostexpert på ViktVäktarna

WW ViktVäktarna, internationellt kallat WW, är ett globalt hälsoföretag och världens ledande kommersiella viktminskningsmetod. Vi inspirerar miljontals människor till hälsosamma vanor i vardagen. Med vår digitala tjänst och genom personliga möten tar WW ViktVäktarnas medlemmar del av en hållbar livsstil och inspireras till god och nyttig mat, lustfyllda aktiviteter och ett sunt tankesätt. Med mer än fem decenniers erfarenhet av att skapa communities och en stark expertis inom beteendevetenskap strävar vi efter att inspirera till god hälsa för alla. För att läsa mer om WW ViktVäktarna och vår syn på en hälsosam livsstil, besök www.viktväktarna.se

WW ViktVäktarna