Klimatet inget som påverkar svenskarnas matvanor

Trots rådande hälso- och hållbarhetstrend äter de flesta svenskar allt. Av de som utesluter något är det flest som gör det av hälsoskäl; bara var femte gör det av klimatskäl. Det visar en ny Sifo-undersökning genomförd på uppdrag av WW ViktVäktarna. I samma undersökning uppger varannan svensk att de inte tar särskilt stor hänsyn till klimatet när de handlar mat.

När WW ViktVäktarna låter Sifo fråga svenskarna om de utesluter något ur sin kost svarar 69 procent nej. Bara var tionde väljer bort fläskkött – och ännu färre exkluderar nöt, vilt och fågel. På följdfrågan – vad de som väljer att utesluta något ur sin kost drivs av – svarar flest (72 procent) att det är av hälsomässiga skäl medan näst flest (23 procent) menar att det är av djurrättsliga skäl. Endast 20 procent gör det av miljömässiga skäl.

I samma undersökning lät WW ViktVäktarna Sifo undersöka hur stor hänsyn svenskarna tar till en matprodukts klimatpåverkan när de handlar den. Drygt varannan svensk (55 procent) svarar att de inte tar så stor hänsyn eller ingen hänsyn alls till klimatet när de handlar mat.

– De flesta vill och bör äta vanlig mat, utan restriktioner och skuldbeläggning. Men även om det röda köttet känns lockande på grillen i sommar så skulle både miljön och hälsan tjäna på en ganska kraftig begränsning här, säger Karin Nileskog, kostexpert på WW ViktVäktarna.

Fler män än kvinnor väljer att inte ha några restriktioner; 73 procent av männen svarar att de inte utesluter något ur sin kost jämfört med 64 procent av kvinnorna.

Från undersökningen

Utesluter du något av följande från din kost idag?
Nej, inget 69%
Ja, socker 11%
Ja, fläskkött 10%
Ja, nötkött 8%
Ja, vilt 7%
Ja, laktos 7%
Ja, fågel 6%
Ja, fisk och skaldjur 5%
Ja, pasta 5%
Ja, gluten 4%
Ja, ägg 2%
Ja, utesluter mejeri 3%
Ja, potatis 4%
Ja, annat 4%
Bas 1 095

Varför utesluter du något ur din kost idag?
Av hälsomässiga skäl 72%
Av djurrättsliga skäl 23%
Av smakmässiga skäl 20%
Av miljömässiga skäl 20%
Annat 11%
Av religiösa skäl 3%
Vet ej 3%
Bas 343

Hur stor hänsyn tar du till en matprodukts klimatpåverkan när du handlar den?
Väldigt stor hänsyn 5%
Ganska stor hänsyn 36%
Inte så stor hänsyn 34%
Inte stor hänsyn alls 10%
Tar ingen hänsyn till klimatpåverkan 12%
Vet ej 4%
Bas 1 095

Kontakt:
Karin Nileskog, kostexpert på WW ViktVäktarna karin.nileskog@viktvaktarna.se, 076 782 61 62
Ulrika Ennen, marknadsdirektör på WW ViktVäktarna, ulrika.ennen@viktvaktarna.se, 073 364 15 74

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 9-12 april 2019. Totalt intervjuades 1095 personer i åldern 16-79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.

WW ViktVäktarna, internationellt kallat WW, nya Weight Watchers, är ett globalt hälsoföretag och världens ledande kommersiella viktminskningsmetod. Vi inspirerar miljontals människor till hälsosamma vanor i vardagen. Med vår digitala tjänst och genom personliga möten tar WW ViktVäktarnas medlemmar del av en hållbar livsstil och inspireras till god och nyttig mat, lustfyllda aktiviteter och ett sunt tankesätt. Med mer än fem decenniers erfarenhet av att skapa communities och en stark expertis inom beteendevetenskap strävar vi efter att inspirera till god hälsa för alla. För att läsa mer om WW ViktVäktarna och vår syn på en hälsosam livsstil, besök www.ViktVäktarna.se

WW ViktVäktarna, internationellt kallat WW, är ett globalt hälsoföretag och världens ledande kommersiella viktminskningsmetod. Vi inspirerar miljontals människor till hälsosamma vanor i vardagen. Med vår digitala tjänst och genom personliga möten tar WW ViktVäktarnas medlemmar del av en hållbar livsstil och inspireras till god och nyttig mat, lustfyllda aktiviteter och ett sunt tankesätt. Med mer än fem decenniers erfarenhet av att skapa communities och en stark expertis inom beteendevetenskap strävar vi efter att inspirera till god hälsa för alla. För att läsa mer om WW ViktVäktarna och vår syn på en hälsosam livsstil, besök www.viktväktarna.se