Motionsformerna och maträtterna som utmärkte hälsoåret 2018

Ett nytt år innebär ofta nya möjligheter och ett skärpt fokus när det gäller hälsa och välmående. Många blickar framåt och skapar visioner för vad de vill åstadkomma under det kommande året. Men innan vi tar oss an 2019 och dess utmaningar bjuder WW ViktVäktarna på en tillbakablick till 2018 och tittar närmare på svenskarnas favorit maträtt som kanske lite otippat blev – Chicken Korma.

Det gångna året kan summeras i både globala vinster och lokala prestationer. Ett svenskt herrlandslag som bjöd på en fantastisk sommar, ett väder som förgyllde mångas ledigheter och att fler anammade en hälsofrämjande syn på livet – svenskarna började helt enkelt bli mer holistiska i sin hälsa. Det blev även ett år där den färdiga matkassen blev populär bland gemene man, kanske just för att fler valde att spara tid och förenkla vardagen eller kanske föll man för trenden? Oavsett så blev 2018 ett år i hälsans tecken.

WW ViktVäktarna har sammanställt all sin statistisk från det gångna året från alla marknader de idag är aktiva på. Just att det är många medlemmar och att de gör skillnad tillsammans blir tydligt när man djupdyker i statistiken. Sammanlagt togs 1,2 biljoner steg, en nästintill astronomisk summa som motsvarar 2,5 promenader till och från solen. Just promenader var också den absolut vanligaste motionsformen när man sammanställer de globala aktiviteterna för 2018. Detta följs av cross-training, yoga, styrketräning och hundpromenader.

Tittar vi närmare på lokal nivå går det att se en del skillnader mellan de olika länderna, trots att filosofin och konceptet för WW ViktVäktarna är ett och samma världen över. En anmärkningsvärd sak är de recept som kommit att bli favoriter i de olika länderna. Medan amerikanerna helst lagar garlic-cheese cloud bread och australiensarna pannkakor, så har fransoserna ett mycket populärt paj-recept samtidigt som kanadensarna föredrar mac & cheese med butternutpumpa. Svenskarnas favorit är däremot något otippad. Bland de mest sökta recepten hittar vi chicken korma med ris. En mild och krämig rätt med indisk kryddning som passar bra både till vardag och fest.

För mer information, vänligen besök: https://www.weightwatchers.com/us/2018-Year-in-review

Recept på Chicken Korma från WW ViktVäktarna

Ris, okokt - 2 dl

Broccoli - 1 stånd

Instruktioner
⁃ Skala och hacka lök. Finhacka vitlök. Skala och riv ingefära.
⁃ Skiva kyckling och bryn i olja i en stekpanna.
⁃ Blanda ihop alla torra kryddor till kryddpastan i en skål. Häll 1 msk olja i en gryta och tillsätt de torra kryddorna, lök, vitlök och ingefära. Låt fräsa i någon minut.
⁃ Blanda ner yoghurt, kokosmjölk, buljongtärning, mandelmjöl, pressad citron och salt. Lägg i den brynta kycklingen och låt sjuda ca 1 timme under lock.
⁃ Koka ris enligt anvisning på förpackningen.
⁃ Blanda ner broccolibuketter i kycklinggrytan och låt puttra med några minuter på slutet.
⁃ Servera med ris.

Toppa med färsk koriander och servera gärna med en klick yoghurt eller raita.