Svenskarnas favoritgodis framröstat – Daim toppar listan

Svenskarna uppger Daim som sitt absoluta favoritgodis, tätt följt av Dumle och Ahlgrens bilar. Det visar en ny Sifo-undersökning genomförd av WW ViktVäktarna. Undersökningen visar vidare att chokladgodisar står högt i kurs bland äldre medan yngre lockas till mer färgglada sorter.

Svenskar är riktiga gottegrisar och har länge befunnit sig i toppskiktet av de länder som äter mest godis i världen. Nu närmar sig halloween – en högtid där godisätandet blivit en stor tradition. När WW ViktVäktarna låter Sifo ta reda på svenskarnas favoritgodisar toppar Daim listan med 28 procent, med Dumle och Ahlgrens bilar (24%) på delad andraplats. Därefter vill man helst ha sorter som Center och Polly (23%) i sina godispåsar.

Smaken skiljer sig däremot mellan åldrarna. Äldre gillar choklad medan yngre gillar vingummi och färgglatt gelégodis. Resultatet visar att 23 procent av svenskarna i åldern 18–34 år helst väljer det sura gelégodiset Bubblizz. Det ratas dock helt av åldersgruppen 56–79 år där endast två procent uppger detsamma. Platta persikor är också en favorit hos 21 procent av 18–34 åringarna, men bara bland sju procent av de i åldern 56–79.

– Torkad frukt och nötter är bättre snacks då de innehåller en hel del nyttigheter, till skillnad mot till exempel lösgodis, säger Karin Nileskog, kostexpert på WW ViktVäktarna.

Från undersökningen:

Vilket är ditt favoritsmågodis?
Lys Melk (platta, runda chokladbitar med olika mönster) 10%
Vet ej 5%
Bas 1 134

Kontakt