Försäkringsbolagen måste ge klarare besked

Det är inte säkert att hemförsäkringen gäller för småhusägare som drabbas av inbrott och som har ett lås av modellen 2000 Evo från Assa Abloy. Det framgår av försäkringsbolagens skriftliga svar till Villaägarnas Riksförbund. » Ladda ner pressmeddelandet

Sveriges Televisions avslöjande att ett av Sveriges vanligaste lås - Assas Evo 2000 - går att forcera på bara några sekunder har många följder. En viktig fråga är givetvis om hemförsäkringen gäller för dem som drabbas av inbrott. Mot den bakgrunden har Villaägarnas Riksförbund skickat en förfrågan om vad som gäller till 33 större försäkringsbolag.

Svaren från 31 försäkringsbolag ger olika besked. Villaägarnas egen villahemförsäkring från Moderna Försäkringar samt Gjensidige Försäkring utlovar ersättning om inbrott sker och den som drabbas har beställt men ännu inte fått det brytbleck som ASSA tillhandahåller. Andra bolag har varit vagare i sina löften till landets småhusägare.

If, Trygg Hansa, Folksam, SalusAnsvar, och Länsförsäkringars 24 bolag, genom Länsförsäkringar Sak Försäkringsaktiebolag, uppger att samma försäkringsregler som tidigare gäller, det vill säga att låsskandalen inte föranleder några nya tolkningar eller besked.

- Problemet är att dessa regler innebär att ersättning ofta bara utgår om det finns märken av inbrott på dörr eller lås. Sådana märken är osannolika med hänsyn till hur enkelt låset är att forcera. Dessa bolag måste därför ge tydligare besked om vad som gäller, säger Joacim Olsson, vice förbundsdirektör på Villaägarnas Riksförbund.

Bolag som inte återkommit med svar på Villaägarnas Riksförbunds skriftliga förfrågan är Dina Försäkringar Mälardalen och Sveland Försäkringar.

- Detta är ytterst anmärkningsvärt. Tror ledningen för dessa bolag att det går att vara tyst i en försäkringsfråga som engagerar hundratusentals småhusägare runt om i landet, avslutar Joacim Olsson.

För mer information kontakta: Om Villaägarnas Riksförbund
Joacim Olsson
vice förbundsdirektör
mobil 070-969 19 40 joacim.olsson@villaagarna.se Kenneth Kanckos
ansvarig grannsamverkan
mobil 070-626 04 55
kenneth.kanckos@villaagarna.se

Villaägarnas Riksförbund är en intresseorganisation för landets småhusägare. Vihar över 317 000 medlemshushåll.

Huvudkontoret ligger i Sollentuna ochregionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Stockholm, Norrköping, Jönköping, Göteborg och Malmö.
» Läs mer om oss

Henrik Fahlgren