Ny produkt ”Vimek Fire Box” – Eftersläckningsutrustning för skogsägare

Ny produkt ”Vimek Fire Box” – Eftersläckningsutrustning för skogsägare

Under Elmia Wood premiärvisades den första Fire Boxen. Nyfikenheten kring produkten under mässan var hög då den på förhand inte annonserats av företaget.

Vimek Fire Box innehåller förutom en vattentank även lämpliga handverktyg för eftersläckningsarbete av skogsbränder. Det finns också gott om utrymme för personlig skyddsutrustning. Fyllning av den 800 liter stora tanken genomförs enkelt med den bensindrivna pumpen. Slangarna är av hög kvalitet och har ”brandkårs-koppling” för att även kunna kopplas ihop med räddningstjänstens slangar. Vatten töms genom kran, sprutmunstycke eller med en spridarramp som fästes baktill på Vimek Fire box.

Utvecklingen av utrustningen har skett i samarbete med skogstekniska klustret och projektet SNI (Skogens Nya Innovationer) där flera skogsbolag är med och stödjer innovationer och utveckling.

Produkten är framtagen att passa till samtliga 6-hjuliga skotare från Vimek tillverkade efter 2007. Boxen lyfts enkelt av och på maskinen med kranen. Ett mindre antal Vimek Fire Box står redo för leverans redan nu.

Vi tror att produkten skapar en trygghet hos skogsägare som vill ha en egen enkel och smidig grundutrustning för att göra en snabb första insats vid skogsbrand samt eftersläckningsarbete, säger Johannes Nilsson, VD på Vimek.

Regioner

Vimek tillverkar kompakta, professionella och lätta skogsmaskiner för det skonsamma skogsbruket. Huvudkontoret och produktionsanläggningen finns i Vindeln, 50 km väster om Umeå. Vimek har återförsäljare runt om i Sverige samt i ett flertal andra länder runt om i världen. Vimek AB ägs av Cranab Group som är en del av italienska Fassi Group.

Vimek har marknadens mest kostnadseffektiva och kompletta maskinpark för skonsam gallring

Vimek är en ledande tillverkare av kompakta, professionella skogsmaskiner såsom skotare och skördare för skonsam gallring och vi är marknadsledande i Norden, Tjeckien och Polen.
Vimek har idag 5 st olika skogsmaskiner i serieproduktion, maskiner som passar allt från den privata skogsägaren till den professionella entreprenören. Våra maskiner levereras idag till ett 20-tal olika länder.

Vimek AB
Allan Jonssons väg 11