Lindex klara för Vimpeln i Alingsås

En av Sveriges mest välbesökta Ica Maxi-butiker, Claes Ohlson, apotek, gym, restaurang – och Lindex. Nu står det klart att den populära modekedjan gör sig redo att flytta in i Vimpeln, Alingsås nya köpcentrum, som slår upp portarna i november 2013.
– Vimpeln passar bra in i vår långsiktiga expansionsplan och vi tror starkt på området, säger Pia Hvalgren, etableringschef på Lindex.

Alingsås kommande köpcentrum Vimpeln, som byggs precis intill E20, fortsätter att locka välkända namn. I början av november meddelade Nordens största detaljhandelsföretag, Claes Ohlson, att deras första Alingsås-butik placeras där – och nu ansluter även populära modekedjan Lindex. Butiken blir företagets 212:e och kommer att erbjuda cirka 700 kvadratmeter prisvärt mode.
– Lindex är en expansiv kedja, både i Sverige och internationellt, och vi utvärderar dagligen nya spännande handelsplatser. Kombinationen av ett bra geografiskt läge och dragkraften hos de övriga hyresgästerna gör att vi upplever Vimpeln som ett lovande sätt att nå ut ännu bredare med våra prisvärda produkter, säger Pia Hvalgren.

Bakom Vimpeln står Claes och Ulf Melin, bröder och tillika ägare till Ica Maxi Alingsås, som fångade tillfället då industrilokalerna intill blev lediga. Satsningen på köpcentret beräknas kosta cirka en halv miljard kronor och kommer att kunna erbjuda 20 000 kvm butiksyta då det står färdigt.
– Lindex är precis den typ av aktör vi hoppats på och det känns fantastiskt bra att kunna hälsa dem välkomna. I likhet med övriga företag som nu är klara har de en stark dragningskraft som kommer att lägga grunden till Alingsås nya knutpunkt, säger Ulf Melin, initiativtagare till Vimpeln köpcentrum tillsammans med sin bror Claes.

• ulf melin
  • lindex

• Västra Götaland

Vimpeln är ett nytt köpcentrum, beläget bredvid Ica Maxi i Alingsås, som öppnar hösten 2013. Köpcentrumet blir drygt 20 000 kvm stort och byggs i Alingsås gamla bomullsväveri från 1906. Vimpeln kommer även att upprätta omkring 120 privatbostäder på byggnadens södra sida. Bakom Vimpeln står alingsåsbröderna Ulf och Claes Melin som idag äger och driver Ica Maxi i Alingsås.