Vinbörsen - ny tjänst för prissänkta viner i Sverige

Vinbörsen - ny tjänst för prissänkta viner i Sverige

Som en effekt av den snabbt växande e-handeln har en debatt vuxit fram kring hållbarhet och rutiner för returer. Fokus har ofta legat på produkter inom konsumtion och livsstil men ett segment som är lite bortglömt är viner på Systembolaget. Vinbörsen är en helt fristående tjänst och har ingen koppling till Systembolaget.

Prissänkta produkter på Systembolaget?

De vinimportörer vars produkter inte når upp till försäljningsmålen samlar på sig betydande lager som blir svåra att få avsättning på i den tuffa konkurrensen på butikshyllan. En effekt av detta blir att vinimportörerna, utifrån fasta ramar, kan sänka priset i förhoppning om ökad försäljning. Det är med andra ord aldrig Systembolaget som sänker några priser utan importörerna själva.

Onödig klimatpåverkan

Idag har konsumenten svårt att hitta dessa prissänkta viner och försäljningen blir därför ofta begränsad. Det vanligaste alternativet blir då att istället sälja vidare produkterna till uppköpare i Europa, varpå vinet får åka lastbil hela vägen tillbaka igen.

Den onödiga belastningen på miljön blir än värre när svenskarna sedan, under normala förhållanden, bilar ner till Danmark eller Tyskland och köper tillbaka vinerna igen.

I värsta fall finns det inte ens lönsamhet i att skicka tillbaka flaskorna till Europa vilket gör att de då istället destrueras.

Vinförsäljning under COVID-19

I spåren av Covid-19 och de minskade restaurangbesöken är lagren hos många vinimportörer mer fyllda än någonsin och det finns ett accelererande behov av en tjänst att hantera dessa överlager på ett hållbart och effektivt sätt.

Vinbörsen.se

Vinbörsen (vinborsen.se) är en tjänst där vi dels listar produkter där Systembolagets leverantörer sänkt priset och sedan vägleder våra besökare genom att låta några av Sveriges främsta vinskribenter prova och skriva omdömen. Som privatperson är det sedan enkelt att gå vidare till systembolaget.se och göra en beställning i enlighet med gällande lagstiftning.

Tjänsten smyglanserades under juni och intresset har varit stort hos både besökare och vinimportörer. Förhoppningen är att tjänsten på sikt drastiskt minskar behovet av returer och därmed tunga transporter ner till Europa.

Vinbörsen säljer inga egna viner och har inte heller något kommersiellt samarbete med Systembolaget.