Ny vass producent till Vinfolket

Gäster har redan storhyllat dem. Vinerna från Vinfolkets nya producent Poggio Lucina.
”Det bästa vin jag någonsin druckit”, är till exempel ett av superlativen från den senaste tiden.
Nu introduceras de även på allvar i vår webbshop.

I krokarna av det toscanska Siena, mitt i Italien, ligger det. Vinfolkets nya producent Poggio Lucinas domäner, där ägaren Evelise Di Donato och hennes två bröder (bilden) visat prov på synnerligen stor kapacitet och kunnande, när de format och smekt fram dessa toppviner. I Vinfolkets fall handlar det om dels en Brunello, dels den något enklare varianten Rosso di Montalcino. Två superba drycker båda två.

”Magnifikt”. ”Helt enastående”. ”Det bästa vin jag någonsin druckit”. Det är ord vi fått oss till livs inne på baren på Scheelegatan 2 i Stockholm, från gäster, de senaste dagarna. Kring dessa nya viner från Toscana!
– Det gör oss stolta, precis som vi själva är över att ha fått in Poggio Lucina i vårt utbud. Vinerna de producerar är verkligen imponerande skapelser och det känns fantastiskt roligt att kunna erbjuda detta till Sveriges vinälskare.

När Sangiovese-viner blir bra, när allting faller på plats, ja då är just denna druva som dess viner kommer ifrån – för övrigt den vanligaste på italiensk mark – kanske bäst av alla. För det är så att den samtidigt inte är den allra enklaste att odla. Det är så den ofta beskrivs. Druvorna har höga syranivåer och är samtidigt lätta, därav krävs det lite extra av odlarna. Som av Poggio Lucina ...

Vilka för övrigt själva benämner sin Brunello i ordalagen: ”Ett vin som är vid liv, som bullrar och har sin egen röst och är omöjligt att inte få ett band till”.

Hittills verkar svenskarna hålla med!

Henrik Ingvarsson

Vinfolket finns både som fysisk bar (Vinfolket Bar & Babbel) på Scheelegatan 2 på Kungsholmen i Stockholm, och som webbutik – vinfolket.se.

• italien
  • restaurang