Vingruppen Hållbarhetsrapport 2020

Vingruppens hållbarhetsrapport 2020 – tillsammans mot en hållbar framtid

Hållbar och lika tillväxt hör till våra kärnvärden. Utefter det har vi format en omfattande hållbarhetsstrategi som bygger på partnerskap och globalt samarbete. Att driva en långsiktig hållbar utveckling är framtiden och det är med stolthet vi presenterar Vingruppens tredje hållbarhetsrapport.

Vi ser tillbaka på ett utmanande år. En pandemi där omställningar varit avgörande i vårt arbete. Tillsammans har vi utvecklats och blivit varse om att ingen ensam kan motverka en global utmaning. För att möta vår tids största utmaning – klimatförändringen ­– krävs ett världsomfattande samarbete.

Med ambitionen att verka som förebild för hållbar och jämställd tillväxt i vinbranschen stärker vi vår position. Genom att bygga partnerskap och sätta gemensamma mål går vi tillsammans mot en hållbar framtid, säger Kim Forsberg, Hållbarhetschef på Vingruppen i Norden

Vingruppens hållbarhetsrapport 2020– from grape to glass and beyond – är en transparent redogörelse för påverkan, utmaningar, strategi och resultat där vi lyfter de värden som är viktigast för att nå FN’s hållbarhetsmål. Detta genom fyra fokusområden: hållbar odling och produktion, hållbar konsumtion, ett hållbart klimat och en hållbar arbetsplats.

Initiativen är många och visar goda resultat. Bland annat pågår en omställning till klimatsmarta förpackningar och utsläpp från transporter har minskat. Tillsammans med Systembolaget, Alko, Waitrose och globala producenter är vi grundande medlemmar till Sustainable Wine Roundtable (SWR), ett initiativ som verkar för en global standard för hållbart vin.

I år lanserade Vingruppen hållbarhetsfonden Vinfinity™, där vi årligen avsätter pengar baserat på klimatpåverkan från våra produkter. Detta för att investera i projekt som skapar en långsiktig värdekedja för vin.

Vi är övertygade om att hållbarhet handlar om att ta ansvar gentemot våra partners, kunder, samhället och den totala tillväxten i vår företagsgrupp.

Kategorier

Vingruppen i Norden består av fem importörer - Vinunic, Wineworld, the Wineagency, Valid Wines och Quaffable Wines.

Tillsammans har vi ett av branschens bredaste sortiment och vi delar alla samma passion och engagemang för produkterna och dess producenter.

Vår historia är djupt rotad i kärleken till produkten. Redan 1992, då allt började med Vinunic, var syftet att lyfta fram de produkter och producenter vi själva vill dricka och öka kunskapen om.

Detta ledde till framgångsrika samarbeten med några av världens mest kända producenter och varumärken. Samarbeten som vi utvecklats med under åren. De nära banden till våra leverantörer har format ett tankesätt som i dag genomsyrar hela vår verksamhet; framgång byggs genom starka relationer. Detta gäller i allra högsta grad relationen till våra kunder.

Catharina Forssell

Presskontakt Pressansvarig Press, PR, events 08 545 81 655

Tillsammans är vi VINGRUPPEN I NORDEN

Tillsammans har vi ett av branschens bredaste sortiment av vin och vi delar alla samma passion och engagemang för produkterna och dess producenter.

Vingruppen i Norden AB