Robin och Hanna på SkrotSmart i Trelleborg trivs fint med att göra det enkelt att återvinna för alla.

Citynära återvinning – ett viktigt bidrag till utsläppsminskning

SkrotSmart etablerar sig i jämn takt i allt fler städer i Sverige med siktet inställt på 25 utvalda orter inom ett par år. Snart slår dörrarna upp i Uppsala och för några veckor sedan öppnades återvinningsanläggningar i Trelleborg och Sundvall. Just enkelheten och tillgängligheten är något som affärsidéns hållbarhetsvision lutar sig mot nät det gäller att bidra till kraftig utsläppsminskning av växthusgaser på sikt. Att återvinna måste bli enklare för alla, därför hittar man SkrotSmart så citynära som möjligt. Väl på plats står serviceinriktade kundmottagare och tar emot för att hjälpa med både avlastning, sortering och att snabbt betala ut. Det spelar ingen roll hur små volymerna är, det som får plats i bilen eller på släpkärran tas om hand. Inget är krångligt för mindre företag eller privatpersoner, alla får hjälp och rätt pris.

Enkelheten gör att återvinningen av metallskrot kan ske mer frekvent, och att inte skrot tenderar att samlas för länge på bygget, arbetsplatsen eller i källaren. Alla vinner på att det snabbt kommer till återvinningen för att komma in i det cirkulära flödet på ett energismart sätt.

– En ökad återvinning kan bidra till en väsentlig utsläppsminskning av växthusgaser – den globala metallåtervinningsindustrin bidrar redan i dag till ett minskat utsläpp som motsvarar flera hundratals miljoner ton koldioxid.

Detta är att tänka på när det gäller att fortsätta återvinna järn- och metallskrot även när priserna sjunker.

Vi har ett par år haft rekordhöga priser på järn- och metallskrot, men nu givet energikrisen, pågående krig och marknadsförändringar så sjunker priserna något. Med betoning på att det är i regel fortsatt höga priser. Men vikten av att återvinna för miljöns skull och för att såklart ändå få ett extra bidrag i plånboken när kostnader ökar generellt, det ger stor anledning att fortsätta återvinna oavsett marknadspriser och såklart helst hos oss. - Säger Joakim Hellsvik, Divisionschef SkrotSmart