Mattias och Jon bygger upp ny metallåtervinning i Falun. SkrotSmart har flyttat in.

Nytt koncept för metallåtervinning nyöppnat i Falun

SkrotSmart heter Drive-In kedjan som helt fokuserar på smidig järn- och metallåtervinning för alla med både små och stora skrotvolymer.
På 3 år har anläggningarna runt om i Sverige utökats till 9 st och ambitionen är att öppna ca 30 st inom några år. SkrotSmart i Gävle öppnade förra året och nu etableras konceptet i Falun.

Vi har fortfarande mycket att lära företag och privatpersoner om vad man kan återvinna istället för att slänga. Tvättmaskiner, spisar, elmotorer, fäljar, bilbatterier, elkablar. Listan kan göras lång för vad man kan panta in, säger Mattias Kinnari, kundmottagare på SkrotSmart i Falun.

För att få alla att välja återvinna sitt metallskrot tror vi att det just krävs en smidig lösning Och självklart måste det finnas en trygghet i att det som lämnas in faktiskt sorteras och blir en del av det cirkulär kretsloppet. Är det något som man just kan återvinna hur många gånger som helst, så är det just metaller.

Nu har SkrotSmart i Gävle knoppat av sig till Falun, och här har en helt ny industrilokal på Rissgårdsvägen 7 anpassats till en Drive-in för återvinning.

- Att vara med och bygga upp något från början känns spännande, jag har jobbat på återvinningscentraler tidigare men det här är nåt helt annat och väldigt kul att träffa nya och intresserade kunder, berättar Jon Karlström

Hedi och José i Gävle har varit aktiva i branschen i 15 år, men fastnade för SkrotSmarts koncept. -Det känns roligt att ta med sig branschkunskapen in i ett helt nytt koncept. Vi möter många människor varje dag som ofta blir positivt överraskade vad mycket pengar det kan finnas i en hög med vanligt blandskrot. Berättar Hedi.

-Vi gillar verkligen det här och det känns extra roligt att gå till jobbet och vara med och påverka något större, för framtiden och framförallt barnens skull, säger José.