Annie Gustavsson och Elisia Kirchberg driftar den nya metallåtervinningen i Kalmar

Två tjejer driftar nytt SkrotSmart i Kalmar

SkrotSmart etablerar i Kalmar och slår upp portarna på Pilotvägen efter påsk. Kedjan SkrotSmart fortsätter att växa även i regionen Sydost och Sveriges fjortonde anläggning är nu på plats i Kalmar. Hit välkomnas alla som vill återvinna järn- och metallskrot på ett smidigt och lönsamt sätt.

Metallåtervinning har länge varit en mansdominerad bransch, traditionellt förknippad med bullriga och smutsiga arbetsplatser med oseriösa skrothandlare och otrevlig jargong. Idag är branschen betydligt modernare, och för återvinningskoncernen Vinning är det viktigt att försöka förändra den gamla uppfattningen om hur arbetsplatserna ser ut. SkrotSmart är ett nytt koncept inom branschen, där man tar emot alla som vill återvinna järn- och metallskrot i fräscha lokaler med full service och bra skrotpriser. Nu dessutom med en anläggning som driftas av kvinnor. - Vi har valt att storsatsa på hållbarhetsarbete och få det att bli en naturlig del av affärsstrategin. - Att etablera ett SkrotSmart i Kalmar med två kvinnor vid rodret är väldigt glädjande för oss, och ett naturligt steg i vårt hållbarhetsarbete, säger Joakim Hellsvik, Divisionschef på SkrotSmart.

Annie Gustavsson och Elisia Kirchberg ser framemot att välkomna alla nya återvinnande kunder efter påsk.