Chateau Valandraud väljer Vinovativa

Bordeauxs egen Bad Boy, Jean-Luc Thunevin, är mannen bakom Chateau Valandraud beläget i St-Emilion - en egendom som tydligare än någon annan förändrat hela förhållningssättet till vin i världens mest traditionstyngda vinregion. Valandraud räknas som ett av världens allra bästa viner och trots en kort historia, i alla fall med Bordeaux-mått mätt, har egendomen ett närmast mytomspunnet rykte. Det var när Jean Luc provade likaledes mytiska Le Pin som han fick idén till Valandraud - Bordeauxs första Garagevin. Produktionen av Valandraud startar i vingården där Jean-Lucs fru, agronomen Murielle Arnaud, tar hand om varje enskild vinplanta som vore det hennes enda barn och skördeuttagen maximeras till 6 klasar per planta. Att avstjälkningen dessutom sker för hand säger det mesta. I vinkällaren har Jean-Luc anammat idén med mikro-cuvéer för att ha järnkoll på varje liten del av vingården under jäsningen. Alla viner producerades med manuell Pigeage och lagras i 100% nya ekfat tillsammans med jästfällningen á la vit Bourgogne. Sammantaget ger detta naturligtvis viner som har enorm koncentration och tyngd men Valandraud levererar också en imponerande finess och balans. Få viner kommer ens nära Valandraud vad gäller smakrikedom och distinkta mineraltoner. Att vinet dessutom har en kompakt frukt som gör det lätt att gilla kan inte vara en nackdel, snarare tvärtom! Många producenter världen över har inspirerats av Jean-Lucs maniska inställning till sitt hantverk. Bara i Bordeaux finns det numera ett 100-tal s.k. Garagister men även utomlands har flera liknande projekt grundats. (Valandraud var Peter Sisseks största inspirationskälla i skapandet av spanska kultvinet Pingus för att nämna ett konkret och berömt exempel.) Valandrauds tre olika viner kommer att finnas tillgängliga i ytterst små kvantiteter och initialt endast för restaurangmarknaden. Vi välkomnar med stolthet Valandraud in i Vinovativas portfölj och garanterar vi en minnesvärd vinupplevelse. Om Vinovativa Vinovativa erbjuder ett av Sveriges främsta utbud av individuella och karaktärsfulla kvalitetsviner från småskaliga egendomar världen över. Vi riktar oss till dig som tycker att viner skapade av mindre producenter med stor passion för sitt hantverk ger en större upplevelse än massproducerade och industriellt framtagna produkter. Presskontakt: Jörgen Lindström Tel: 070-714 17 40 Mail:jorgen@vinovativa.se