Berömda Baroloproducenten Renato Ratti ligger strax öster om La Morra i Piemonte.

Flertal lanseringar från Baroloproducenten Renato Ratti under sensommaren

Vinovativa lanserar under sensommaren ett flertal viner från den populäre Baroloproducenten Renato Ratti i Systembolagets exklusiva sortiment. 2013 är en hyllad årgång i Piemonte och som vanligt är detta viner med enorm lagringspotential. Lanseringen sker 4 och 18 augusti.

1965 köpte Renato Ratti som trettioåring sin första vingård, Barolo Marcenasco. Idag är det sonen Pietro som är vinmakare och ytterligare 5 egendomar om totalt 35 hektar har tillkommit i La Morra, Mango och Costigliole d’Asti. Årgång 2013 beskriver producenten som speciell då skörden skedde senare än vanligt på grund av en kall vår. Den långa och varma sensommaren och hösten samt perfekta temperaturförhållanden mellan natt och dag gjorde år 2013 till ett bra år, särskilt för Nebbiolodruvan. Pietro är mycket nöjd med årgång 2013 och trycker på årgångens lagringspotential:

- ”Årgång 2013 har en fantastisk utvecklig framför sig…Vinerna är mer vertikala och mineraliga, otroligt spännande, precis som klassiska årgångar som 2008 och 1999”.

Marcenasco var Rattis första Barolovin och sedan mitten av 60-talet har vinet alltid varit en måttstock för hur en bra Nebbiolo ska smaka. Drygt medelfyllig, aromatisk och läckert definerad Barolo med toner av svarta vinbär, mörka bär och lakrits, välbalanserad med silkiga tanniner som är en fin kontrast till den fräscha och långlivade frukten. Nyklassisk, mycket välkonstruerat vinbygge att njuta nu och många år framöver. Petro beskriver sin Marcenasco på följande vis:

-”Marcenasco är den mest öppna av mina tre Barolos, med en bra struktur och elegant doft. Väldigt typiskt för La Morra men också med en ovanlig lagringspotential”.

Den 4 augusti lanseras Barolo Marcenasco 2013 (75 cl) och Barolo Marcenasco Magnum 2013 (150 cl) i Systembolagets exklusiva sortiment.

Barolo Rocche är ytterligare en av Renato Rattis toppviner och har producerats från den berömda vingården Rocche dell’Annunziata belägen rakt söder om La Morra. Flera berömda viner kommer från denna Cru vilken karaktäriseras av sin fantastiska elegans. Barolo Rocche är ett komplext vin med toner av torkade körsbär, plommon, kryddor och tobak med mjuka tanniner. Rattis Roccheversion är modern eftersom macerationstiden är begränsad till endast 7 dagar vilket ger vinet dess naturligt rusande dofter och ungdomliga fruktighet. Dock har vinet en underbart klassisk struktur som garanterar ett långt liv i källaren för de som kan hålla fingrarna i styr. Pietro beskriver hur Rocche dell’Annunziata är den tightaste av hans tre Barolos och att den behöver lagras ytterligare några år:

-”Personligen ser jag mycket fram emot att prova den om några år. Jag är säker på att den kommer uttrycka all den komplexitet och finess som denna specifika Cru i Barolo besitter”

Den 18 augusti lanseras Barolo Rocche dell’Annunziata i Systembolagets exklusiva sortiment.

Lanseringar i det exklusiva sortimentet;

4 augusti, Barolo Marcenasco 2013, 75 cl, 289 kr, Artnr 9894301, 5004 flaskor.

4 augusti, Barolo Marcenasco 2013, 150 cl, 619 kr, Artnr 9894306200 flaskor.

18 augusti, Barolo Rocche dell’Annunziata 2013, 75 cl, 609 kr, Artnr 9969001180 flaskor.

Den 6 juli kommer Systembolaget hålla skribentprovning mellan 10-16 där Barolo Marcenasco kommer ingå.

Mail: mikael@vinovativa.se

Högupplösta bilder samt produktfakta finns på vår hemsida: www.vinovativa.se/