Dido La Solució Rosa från Venus La Universal släpps den 9 juni i begränsad upplaga

Framflyttad lansering: Venus La Universal Dido La Solució Rosa lanseras 9 juni

Den 9 maj släpps nya årgången 2021 av det unika vinet Dido La Solució Rosa från Venus La Universal i Montsant (94002, 229 kr, 900 flaskor). Bakom vinet står en av Spaniens främsta kvinnliga vinmakare, Sara Perez, som också driver välkända Mas Martinet i Priorat.

Venus la Universal beläget i Falset i Monstant drivs av en av Spaniens främsta kvinnliga vinmakare Sara Pérez. Sedan 2004 är även hennes make René Barbier Jr, från den välkända vinmakarfamiljen Barbier, även med på tåget. Venus vingård ligger i en unik enklav omgiven av en fruktträdgård och där djuren är en del av ett slutet kretslopp och biodynamiska principer praktiseras.

Montsant är en av Spaniens nyare appellationer och bildades 2001 och angränsar till Priorat. Från början var tanken att man skulle heta Baja Priorat (dvs Nedre Priorat) vilket dock Prioratappellationen motsatte sig. Därför tog man istället namn efter det heliga berg som utgör grundförutsättningarna i regionen och idag är Monstant ett område som har skapat sitt eget goda internationella rykte.

Sara är dotter till den legendariska vinmakaren Josep Luis Perez som var en av en av förgrundsgestalterna i det moderna Priorat. I slutet på 1980-talet grundade han Mas Martinet som drivits av Sara sedan 2001 och idag har en position som en av områdets absoluta topproducenter.

Venus La Universal Dido La Solució Rosa kan närmast beskrivas som en hybrid av ett rosé och orangevin och innehåller både röda och gröna druvor: Garnatxa negra 50%, Macabeu 20%, Ull de Llebre 15%, Carinyena 10%, Garnatxa blanca 2,5% samt Garnatxa gris 2,5%.

Druvorna till vinet har pressats tillsamman och musten har sedan jäst i gamla 225-liters barriquer. Jäsningen skedde med naturlig jäst och mycket, mycket långsamt under hela 6 (!) månader. Därefter fick vinet ligga ca 10 månader på gamla större 4500-liters ekfat

Med Venus La Universal Dido La Solució Rosa vill Sara skapa ett vin med struktur som ger en lång lagringspotential och som passar utmärkt som matvin.

Luis Guiterrez på Robert Parker's Wine Advocate beskriver Dido La Solució Rosa rätt och slätt: ”This is a unique rosé”.

Venus La Universal Dido "La Solució Rosa" 2021
Artikelnr: 94002