Legendariske Piemonteproducenten Renato Ratti väljer Vinovativa

Legendariske Piemonteproducenten Renato Ratti väljer Vinovativa

Renato Ratti tillhör en liten exklusiv skara producenter i Piemonte som med stor ambition och tydligt kvalitetsfokus i drygt 40 år hjälpt till att utveckla regionen till dagens givna stjärnstatus. Vinovativa lanserar nu tre olika Baroloviner från den redan legendariska årgången 2004.

Den intressanta historien kring Renato Ratti startar 1965 när unge Renato återvänder från Brasilien (!) där han jobbat med att utveckla Cinzanos lokala vintillverkning.

Åter i Piemonte köper han genast en vingård i den berömda byn La Morra. Vinet, som döps till Marcenasco, blir firmans första Barolo Cru.

När enologen Massimo Martinelli börjar hos Renato Ratti (1969) utvecklas firmans stil och kvalitet markant. De kortar ned fatlagringen med fruktigare viner som resultat. Idéen anammas bl.a. även av Angelo Gaja och under 70-talet i Piemonte ses detta som revolutionerande eftersom normen var att lagra Barolovinerna uppåt 10 år innan buteljering.

Ratti lanserade i början av 70-talet ytterligare två viner, Conca och Rocche, från vingårdarna med samma namn, och firman räknas nu till Piemontes främsta. Innan Renato dör 1988 hinner han vara president för det lokala Barolo konsortiet samt skriva flera vinböcker. Han deltar även aktivt i klassificeringen av vingårdarna i Barolo.

Sonen Pietro Ratti har sedan han tog över driften hunnit bygga en helt ny, toppmodern vinkällare och dessutom renoverat vingårdarna. I och med den fantastiska årgången 2004 råder ingen tvekan om att firmans forna glans åter lyser klart över det vackra La Morra och vi är mycket stolta över detta "tunga" nytillskott i Vinovativas portfölj.

"Rattis viner är fantastiska och firmans skyhöga ambition är likställd med vår" säger Mikael Monteil., Vinovativas VD

Vinovativas lanserar, förutom de tre Barolovinerna, även Rattis Barbera d'Alba och vingårdsbetecknade Dolcetto. Samtliga viner säljs initialt endast till restaurang.

I samband med lanseringen gästar Pietro Ratti Restaurang GQ i Stockholm mellan den 28 & 29 augusti. Under gästspelet och 4 veckor framåt serverar ägaren och tillika köksmästaren Jürgen Grossmann en skräddarsydd 4 rätters meny till Rattis viner.

Om Vinovativa

Presskontakt: Jörgen Lindström
Tel: 070-714 17 40 Mail:jorgen@vinovativa.se

Du finner mer information om produkten samt högupplösta bilder i Vinovativas pressrum.

vinovativa.se/press