Nya lanseringar av Gastronomigruppens framgångsrika äppelmuster på Systembolaget

Gastronomigruppens alkoholfria äppelmuster, som görs utifrån samma grundfilosofi som vid framställning av högklassiga viner, har rönt stora framgångar på Systembolaget. 2011 års äppelskörd har resulterat i lanseringen av tre fundamentalt olika äppelmuster i Systembolagets nyhetssortiment: Signe Tillisch, Gravensteiner samt Ingrid Marie. Årgång 2011 visar bättre än någonsin upp Sveriges olika Terroir i äppelversion.
- Det är extremt spännande att upptäcka vårt svenska äppelarv, säger Jörgen Lindström, Produktchef Fine Wines på Vinovativa som är distributör av musten.

Konnässören och tillika kreative ledaren på Restaurangakademien i Stockholm, Magnus Svensson, är den drivande kraften bakom ett av Sveriges intressantaste dryckesprojekt; Gastronomigruppen. Firman omfamnar vårt unika, svenska äppelarv och visar upp dess stora mångfald för en ny generation konsumenter.

Gastronomigruppens tydliga målsättning är att erbjuda ett högkvalitativt, alkoholfritt alternativ som tillvaratar våra svenska, ädla äppelsorter. Äppelmusten som produceras visar tydligt upp både originalitet och ursprungskaraktär och  Magnus letar därför febrilt efter gamla, unika äppelodlingar som möjliggör hans högst individuella mustversioner.

Musten säljs alltid med snäv ursprungsbeteckning vilket särskiljer Gastronomigruppens idé från resten av "äppelsverige". Den s.k. Odlarmusten produceras i dagsläget av tre olika, distinkta äppelsorter medan prestigeserien Slott & Gårdar blandas av en mängd mycket gamla äppelsorter. Gemensamt för båda är en omisskännlig ursprungskänsla, något som bara kan översättas med ”svensk Terroir”.

Musten har ett vinöst släktskap på grund av sin klanderfria balans mellan socker och syra vilket dessutom gör den extremt lättmatchad med mat och parallellerna till vinvärlden är därför lätta att dra. Firman har kraftfullt förändrat restaurangbranschens syn på alkoholfria alternativ och nu berikas återigen även Systembolagets sortiment.

Gastronomigruppens äppelmust produceras med samma glödande passion som Vinovatias bästa viner och användningsområdet är dessutom likartat. Detta handlar, kort och gott, om mat och dryck i kombination. Tillgänglig för alla.

Du kan alltid vända dig till vår presskontakt för varuprover, frågor och kompletterande information.

Mail: mikael@vinovativa.se

Högupplösta bilder: www.vinovativa.se/bildbank.asp