Portugals ledande kvalitetsproducent väljer Vinovativa

Vinovativa har utsetts till den enda nya distributören i världen av den portugisiska toppegendomen Quinta do Vale Meãos viner vilka därmed för första gången når den svenska marknaden. Världens största vinmagasin, amerikanska Wine Spectator, utsåg prestigevinet Quinta do Vale Meão till det 18:e bästa nya vinet som lanserades under 2006. Vinet tilldelades 97/100 - den högsta poäng som någonsin tilldelats ett stilla vin från Portugal. Quinta do Vale Meão är en historisk vingård som tillhör de absolut ledande producenterna inom Duoros pågående ”bordsvinsrevolution”. Ägaren Francisco Olazabal förfogar över 62 hektar vingårdar vars druvor tidigare utgjorde stommen till Portugals legendariska vin; Barca Velha. Vale Meãos viner baseras på Duororegionens traditionella och spännande vindruvor. Touriga Nacional och Tinta Roriz dominerar odlingarna följt av Touriga Francesa, Tinta Amarela, Tinta Barroca och Tinto Cão. Egendomen producerar stilla viner av högsta internationella klass och även små mängder kvalitativ Vintage Port. Vinmakandet är klassiskt med franska förtecken och vingårdens tre olika jordmåner ger vinerna en svårslagen komplexitet. Druvorna vinifieras för sig och vinerna lagras enbart i exklusiva, franska barriquer (225 liters ekfat). Firmans andravin Meandro 2004 erhöll 92/100 poäng av Wine Specator och Portvinet beskrivs av engelska Wine Anorak som ”Breathtaking”. Om Vinovativa Vinovativa erbjuder ett av Sveriges främsta utbud av individuella och karaktärsfulla kvalitetsviner från småskaliga egendomar världen över. Vi riktar oss till dig som tycker att viner skapade av mindre producenter med stor passion för sitt hantverk ger en större upplevelse än massproducerade och industriellt framtagna produkter. Presskontakt: Jörgen Lindström Tel: 070-714 17 40 Mail:jorgen@vinovativa.se