Tillfällig lansering av Domaine de Beaurenard Rasteau Les Argiles Bleues 2019

Tillfällig lansering av Domaine de Beaurenard Rasteau Les Argiles Bleues 2019

Den 25 augusti lanseras Domaine de Beaurenard Rasteau Les Argiles Bleues 2019 (9015401, 379 kr, 300 flaskor) i det tillfälliga sortimentet. Domaine de Beaurenard har buteljerat sina egna viner i mer än hundra år och tillhör en av de mest legendariska producenterna i Châteauneuf-du-Pape. Egendomen omnämndes redan 1695 som Bois Renard, vilket med tiden blev Beaurenard som ungefär betyder ”den vackra räven” och drivs idag av sjunde generationen genom Daniel och Frédéric Coulon.

Beaurenard har odlat ekologiskt under lång tid och de var en av de första vinproducenterna som tog steget fullt ut och konverterade till biodynamismen och samtliga nio viner är idag Demetercertifierade. Firman är unik så till vida att man kultiverar samtliga för Chateauneuf-du-Pape godkända druvsorter, 13 stycken.

De röda vinerna domineras av de fyra druvsorterna Grenache, Syrah, Mourvèdre och Cinsault som kompletteras med Counoise, Muscardin, Terret noir och Vaccarèse. De vita är gjorda av Clairette, Roussane, Bourboulenc, Grenache blanc, Picardan och Picpoul.

All vinodling är ekologiskt certifierad (EU-certifiering) men även biodynamiskt certifierad (Demeter). Fokus ligger på vinstockarnas samklang med naturen, månens och planeternas cykler och de kosmiska rytmerna. Biodynamiska preparat används för att främja tillväxt såsom horndynga, dyngkompost och kiseldioxid och man sprejar olika örtpreparat på vinrankorna (tex nässlor, rölleka, åkerfräken, kamomill) för att stärka vinstockens naturliga försvar. Jorden bearbetas helt utan ogräsmedel.

Firman producerar en klassisk och mineraldriven vinstil med fin frukt och tydlig tanninstruktur. Förutom temperaturkontroll används inga ”moderna” metoder i källaren och vinerna fatlagras relativt länge för att på naturlig väg stabiliseras och för att kunna undvika all form av klarning eller filtrering.

Byn Rasteau ligger på toppen av en kulle på 200 meters höjd, med utsikt mot söder och Dentelles de Montmirail. Rasteaus vingårdar ligger relativt skyddade från mistralvinden och vetter mot söder. Appellationen Rasteau skapades 1944 och omfattade då endast förstärkta söta starkviner. Torra röda viner från samma område såldes under beteckningen Côtes du Rhône Villages fram till 1996 då Rasteau kunde läggas till Côtes du Rhône Villages. From årgång 2009 kunde viner säljas under enbart Rasteau då man ansåg att de röda, torra vinerna härifrån hade både en unik karaktär och mycket hög kvalitet.

Domaine de Beaurenard Rasteau Les Argiles Bleues 2019 består av 80% grenache och 20% syrah från en 2 hektar stor vingård som domineras av blå märgel. Druvorna skördas för hand och genomgår en mycket noggrant urval innan de får samjäsa. Vinet lagras på fat i 12 månader.

Domaine de Beaurenard Rasteau Les Argiles Bleues 2019
Artnr: 9015401
Pris: 379 kr
Antal: 300 flaskor