Pietro Ratti driver idag vinfirman Ratti i La Morra

Tillfällig lansering av legendariska Ratti Barolo Marcenasco i februari

Vinovativa lanserar den 10 februari Ratti Barolo Marcenasco av årgången 2018 (92601, 341 kr) i det tillfälliga sortimentet. Första årgången av detta vin gjordes 1965 och det har sedan dess kommit att bli ett av de mest legendariska Barolovinerna.

Historien tar sin början 1965 när Renato Ratti kommer hem från Brasilien som han emigrerat till på 30-talet och där arbetat som ansvarig för vermouthtillverkningen hos Cinzano. Han kände att det nu var dags att skapa ett eget vineri och valet föll på en liten tomt precis nedanför klostret L'Annunziata i byn La Morra med vingårdar som redan på 1100-talet omnämndes som ”Marcenascum”. I det gamla klostret från 1400-talet vinifierade han sin allra första vingårdsbetecknade Barolo Marcenasco - även om det då inte stod Barolo på etiketten utan "Marcenasco Antiche Cantine della Abbazia dell’Annunziata".

Under åren på Cinzano hade dock Renato möjligheten att resa runt och lära sig en del om andra vinregioner, bland annat Bourgogne i Frankrike där han fick upp ögonen för klassningen av enskilda vingårdar (crus). Det sistnämnda var något som inte existerade i Barolo vilket blev en drivkraft för Renato Ratti som blev världsberömd för sina insatser i arbetet att kartlägga de olika geografiska lägena i Langhe och klassificera dem på samma sätt som i Bourgogne.

Renato Ratti skapade en hel del debatt under sin tid då han bland kortade kortade ned både jäsnings- och macerationstiden samt även fatlagringen i syfte att skapa mer raffinerade och subtila viner som på ett bättre sätt lyfte fram druvorna och vingårdarnas "terroir".

Renatos son Pietro tog över vingården som väldigt ung redan 1988 då Renato tyvärr gick bort alldeles för tidigt. 2004 byggde han ett nytt vineri med låg klimatpåverkan och ultramodern vinmakningsteknik. Pietro har fortsatt arbetet med att oavbrutet förfina vinerna och få fram finessen, elegansen och inte minst lyfta fram de unika smaker som varje vin får helt beroende på från vilken vingård druvorna kommer från.

Marcenasco var tidigare namnet på den ”cru” som gett Rattis vin namnet men som senare delats upp i mindre vingårdsbetecknade områden. Druvorna till Barolo Marcenasco 2018 skördades för hand i början av oktober, avstjälkades och krossades för att sedan jäsa vid 26-28°C. Jäsning med skalen skedde i ca 35 dagar då man även lät skalhatten ligga nedtryckt i karet (även kallat ”submerged cap”) vilket bidrar till den elegans och finess som Ratti eftersträvar och som Pietro anser är sinnebilden för hur La Morras eleganta viner ska uppfattas. Malolaktisk jäsning skedde i november i behållare av stål. Vinet lagrades ca 2 år på slavonska botti.

Ratti Barolo Marcenasco 2018 är medelfylligt och parfymerat med delikata inslag av såväl röda som mörka bär varvat med kryddor och mineraler som på ett ytterst sofistikerat sätt ramas in av de tydliga men samtidigt finstämda tanninerna.

Ratti Barolo Marcenasco 2018
92601, 341 kr