Tillfällig lansering av Montsantvinet Venus La Universal från Sara Pérez

Tillfällig lansering av Montsantvinet Venus La Universal från Sara Pérez

Den 3:e november släpps ett av Montsants främsta viner, Venus La Universal 2019 (93490, 379 kr, 576 flaskor), från firman med samma namn. Bakom vinet står Sara Pérez som är en av Spaniens mest kända kvinnliga vinmakare inte minst för att hon satte Priorats granne - Montsant - på allas läppar när hon skapade sin firma i Falset.

Montsant är en av Spaniens nyare appellationer och bildades 2001. Från början var tanken att man skulle heta Baja Priorat (dvs Nedre Priorat) vilket dock Prioratappellationen motsatte sig. Därför tog man i stället namn efter det heliga berg som utgör grundförutsättningarna i regionen och idag är Montsant – till stor del tack vare Saras ansträngningar - ett område som har skapat sitt eget goda internationella rykte.

Sedan 2001 står även Prioratfirman Mas Martinet, grundad av Saras Pérez legendariske fader Josep Lluís Pérez, under hennes kontroll. Hon har sedan 2006 ställt om Mas Martinet till ekologiskt jordbruk och successivt gått från att ha större inslag av Bordeauxdruvor i vinerna till att bestå mer av områdets lokala druvor såsom Garnacha och Cariñena.

Men åter till Montsant: firman Venus la Universal är beläget i byn Falset och sedan 2004 är även hennes make René Barbier Jr, från den välkända vinmakarfamiljen Barbier, även med på tåget. Venus vingård ligger i en unik enklav omgiven av en fruktträdgård där djuren är en del av ett slutet kretslopp och biodynamiska principer praktiseras.

Vinet Venus La Universal är utan tvekan ett av Montsants mest åtråvärda viner och med detta vill Sara och hennes make René visa upp en motpol till Priorats kraftfulla viner. Här presenteras istället en parfymerad sötfruktig elegans, balans och finess med sin blandning av 50% Garnacha, 40% Carinñena och 10% Syrah från gamla vinrankor som växer i kalkrika sandjordar. Druvorna jäser med naturlig jäst och får macerera en månad innan vinet får vila på ekfat av varierande storlekar i 18 månader.

Venus La Universal 2019
- 576 flaskor, artnr: 93490, 379 kr