Hans Tschida med dotter Daniela tar för nioende gången emot priset "Sweet Winemaker of the Year" av Tim Atkin på IWC 2023

Tillfällig lansering av Tschida Chardonnay Beerenauslese från flerfaldiga vinnaren Hans Tschida

Den 10:e november lanseras Tschida Chardonnay Beerenauslese 2021 (94815, 249 kr, 375 ml, 600 flaskor) från Hans Tschida beläget i Illmitz i Burgenland. Producenten emottog i år det prestigefyllda priset "Sweet Winemaker of the Year" - för nionde gången (!) - på en av världens främsta internationella vintävlingar, International Wine Challenge (IWC). Utöver det tilldelades Hans Tschida fem guld- och åtta silvermedaljer för sina söta viner samt den österrikiska Sweet Chardonnay Trophy för den nu aktuella 2021 Chardonnay Beerenauslese som fick 96 poäng. Därmed befäste man ytterligare sin position som en av världens främsta producenter av söta viner.

- Konsekvens är ofta underskattat i vinvärlden. Att få denna utmärkelse för nionde gången och producera söta viner av så imponerande kvalitet är en anmärkningsvärd prestation. Hans är en vinmakare i världsklass som förtjänar sina utmärkelser, sade Tim Atkin, Master of Wine och medordförande för IWC, i samband med att han för överlämnade trofén till Hans Tschida under prisutdelningen i juli 2023.

Ägaren och den passionerade österrikiska vinmakaren Hans Tschida undviker dock helst rampljuset och är en tillbakadragen och lågmäld person som föredrar att stanna hemma och sköta sina vinodlingar i den lilla orten Illmitz på högra stranden i Neusiedlersee beläget i Burgenland vid gränsen till Ungern. Området är berömt för att vara den perfekta platsen för att producera söta botrytiserade viner; här har man ett milt klimat med varma dagar och svala nätter och mellan vingårdarna finns massor av små saltvattensjöar som ger den viktiga fuktighet som behövs för ädelröta, “Botrytis cinerea”. På hösten då druvorna uppnått en tillräckligt hög sockerhalt och den tidiga morgondimman sätter in, angrips bären nästan omedelbart av den önskade ädelrötan - en mardröm för rödvinsodlarna i norra Burgenland, en naturgåva för de söta vinproducenter i Neusiedlersee.

Historien om Tschida började 1982, när man gjorde sitt allra första vin. Vid den tiden var vinframställning bara en hobby och passion. 1993 bestämde sig Hans Tschida för att helt och fullt ägna sig åt vinodling och har under åren expanderat till att nu omfatta 40 hektar, varav 70% är planterade med vita druvor. Huvuddelen av druvorna går till produktion av söta viner som skapas genom kontrollerad, långsam och sval jäsning i tankar i rostfritt stål eller i små ekfat. Sandjord, grus- och mineraljord ger mineralkomplexitet till vinerna.

Man producerar söta viner i alla sötmanivåer, från Spätlese, Auslese och Beerenauslese till Eiswein, Schilfwein (stråvin) samt Trockenbeerenauslese utav druvorna Grüner Veltiner, Welschriesling, Sämling, Chardonnay, Traminer, Muskat Ottonel, Gelber Muskatteller och Sauvignon Blanc på den vita sidan samt Blaufränkisch, Zweigelt och Merlot på röda.

Tschida Chardonnay Beerenauslese har både jäst och lagrats på ståltank. Det har en doft av aprikos, gula äpplen, exotiska frukter varvat med apelsinzest och kryddor. Den krämiga och sammetslena smaken med inslag av citrus, nektarin och mango ramas in av en finstämd syra och delikat sötma. Ska man servera något till vinet föreslår Hans Tschida fruktdesserter såsom tarte tatin eller sockerkaka med frukt alternativt till gåslever och lagrade ostar.

Tschida Chardonnay Beerenauslese 2021
    Varunr 94815