Oliver Haag är sedan 2005 ansvarig vinmakare på Fritz Haag

LANSERING FRAMFLYTTAD TILL 12 MAJ: Tillfällig lansering från Mosels stjärnproducent Fritz Haag

OBSERVERA! Med anledning av tidigare skickat pressmeddelande, måste vi informera att lanseringen är framflyttad till 12 maj (tidigare 28 april).

--------------------

Den 12 maj lanseras Fritz Haag Brauneberger Juffer Riesling Spätlese Grosse Lage 2021 (9011201, 229 kr, 600 flaskor) från en av Tysklands främsta egendomar, Fritz Haag, belägen i Mosel. Firman anses av många, däribland Stephan Reinhardt som skriver för Robert Parker The Wine Advocate, vara en närmast ikonisk producent.

Fritz Haag drivs idag av tredje generationen Haag genom Oliver Haag som sedan 2005 tagit över rodret som ansvarig vinmakare och idag arbetar sida vid sida med sin fru Jessica. Firman äger 19 hektar, uteslutande planterade med Riesling, belägna i Brauneberg i centrala Mosel där druvorna växer i världens brantaste vingårdar med upp till 80 graders lutning.

De båda Grand Cru-vingårdarna Juffer och inom denna belägna Juffer-Sonnenuhr, omnämndes redan av Napoleon som "Mosels pärlor". Samspelet mellan Moselfloden, de branta sluttningarna och jorden som domineras av den lokala devoniska skiffern skapar tillsammans ett världsunikt mikroklimat.

Namnet "Juffer" betyder ordagrant jungfru på lokal dialekt och går tillbaka till 1790, då innehavaren av vingården vid namn Wunderlich hade tre döttrar som alla var ogifta. Brauneberger Juffer är en sluttning i söderläge med en lutning på upp till 75 %, planterad med endast Riesling-vinstockar. Den lösa och fina jorden med en enorm andel väderbiten blå skiffer behåller solens värme perfekt. Dessutom förstärker Mosel värmen genom att vara en naturlig solreflektor. Samspelet mellan jorden, floden och mikroklimatet utgör grunden för tillverkningen av superfina, livfulla och fruktiga rieslingviner.

Fritz Haags viner karaktäriseras av en känsla av total renhet där den intensiva frukten, livliga friskheten och tydliga mineraliteten omsluter varandra. Oavsett klassificering har Fritz Haags viner en enorm lagringspotential.

Fritz Haag Brauneberger Juffer Riesling Spätlese Grosse Lage 2021 produceras genom mycket försiktig pressning samt jäsning i ståltank med hjälp av naturliga jäststammar. Det får sedan vila i tank på sedimentet som den döda jästen skapar för att därefter buteljeras med minimal filtrering utan föregående klarning.

Oliver Haag anser att vinet har en lagringspotential som överstiger 20 år.

Fritz Haag Brauneberger Tuffer Riesling Spätlese Grosse Lage 2021
Lansering: 12 Maj (Framflyttad från tidigare 28 april)
Varunr: 9011201
Pris: 229 kr