Tillfälligt släpp av Tapiz Selección de Barricas 2019 i februari

Tillfälligt släpp av Tapiz Selección de Barricas 2019 i februari

Den 17 februari släpps ett begränsat parti av Tapiz Selección de Barricas 2019 (Artnr 91213, Pris 201 kr, 7800 flaskor). Bakom vinet står förutom den välrenommérade argentinske vinmakaren Fabián Valenzuela, som arbetat i flertalet länder bl.a. i USA, Frankrike och Spanien, även den världsberömde franske vinmakaren Jean-Claude Berrouet som var ansvarig för Bordeauxslottet Chateau Pétrus i hela 44 år.

Bodega Tapiz ägs av den svenskättade Patrica Ortiz och är beläget i Mendoza, närmare bestämt i prestigeregionen Uco Valley. Eftersom Patricias mamma Ruth är svenska och flyttade till Argentina för mer än 30 år, ligger Sverige förstås Patricia mycket varmt om hjärtat.

Tapiz besitter bland de högst belägna vingårdarna i hela Mendoza på upp till 1 400 meter över havet vid foten av Anderna. Det gör det möjligt för Tapiz att få fram viner som har en påtaglig elegans och fräschör samtidigt som den långa mognadstiden ger druvor packade med smaker och aromer.

Bakom vinerna står förutom den välrenommérade argentinske vinmakaren Fabián Valenzuela, som arbetat i flertalet länder bla i USA, Frankrike och Spanien, även den världsberömde franske vinmakaren Jean-Claude Berrouet som var ansvarig för Bordeauxslottet Chateau Pétrus i hela 44 år men även för flera andra egendomar inklusive Dominus Estate i Napa Valley. Jean-Claudes samarbete med Tapiz innebär att Tapiz viner blivit än mer subtila och välbalanserade utan att tappa sitt ursprung - vilket går i linje med Jean-Claude Berrouets vinmakningsfilosofi.

Tapiz Selección de Barricas består, som namnet antyder, av utvalda vinfat. Alla dessa fat har i sin tur det gemensamma att de innehåller vin baserat på druvor som växer på de främsta vingårdslägena i Tapiz högst belägna vingård, San Pablo, beläget på 1400 meter över havet och därmed tillhörande de högst belägna i hela Argentina.

Målsättningen att skapa ett av Argentinas främsta blends vilket också innebär att blandningen småjusterats något från årgång till årgång. Blandningen av 2019 utgörs av Malbec, Cabernet Sauvignon och Merlot som toppas med lite Cabernet Franc och Syrah. Vinet har fått vila 16-18 månader på franska ekfat.

Tapiz Selección de Barricas 2019
Artikelnr 91213