Vinovativa lanserar anrikt vin från Renato Ratti med uppdaterad etikett

Vinovativa lanserar i mars månads nyhetssortiment baroloproducenten Renato Rattis kvalitativa Nebbiolo d’Alba Ochetti 2010 (91215, 159 kr). Det vingårdsbetecknade vinet, som producerades första gången redan 1969, kommer i år lanseras med en omgjord etikett där bildens vapen bytts ut mot en vandringsstav, för att uppfylla gällande bestämmelser för vinetiketter.

Nebbiolo d’Alba Ochetti har tidigare haft en etikett föreställande en tecknad, historisk soldat som under Napoleoneran försvarade Alba mot fransmännen under 1700-talet. I år kommer vinet att lanseras på Systembolaget med en uppdaterad etikett där soldatens svärd suddats bort och musköten ersatts med en vandringsstav.

Pietro Ratti behandlar sin Nebbiolo d’Alba Ochetti med samma respekt som firmans berömda baroloviner men med något kortare macerationstid samt betydligt mindre fatpåverkan.

Vingården Ochetti ligger med perfekt solexponering i sydvästläge vilket ger nebbiolodruvorna just här en extra skjuts mognad. Ochetti tillhör ständigt ett av de mest prisvärda vinerna som produceras av Italiens kanske mest spännande druvsort.

2010 följer stilmässigt andra ”jämna” årgångar som 2004, 2006 och 2008. I samtliga fall är vinerna stramare och uppvisar en mer klassisk nebbioloelegans än de varmare årgångarna 2005, 2007, 2009 och 2011. Ochetti 2010 kan därför sparas uppåt 10 år, för de som önskar ett mognare uttryck.

Du kan alltid vända dig till vår presskontakt för varuprover, frågor och kompletterande information.

Mail: mikael@vinovativa.se

Högupplösta bilder samt produktfakta finns i vårt pressrum: www.vinovativa.se/press