Vinovativa lanserar auslese från prisbelönta producenten Tschida på Systembolaget

Vinovativa lanserar Tschida Auslese Seewinkel 2011 (2494, 375 ml, 85 kr) på Systembolaget i mars, signerat hyllade vinmakaren Hans Tschida.

En auslese är det perfekta sättet att avsluta en middag på, istället för en vanlig dessert. Tschidas Auslese Seewinkel är ett exklusivt och välgjort dessertvin som man inte kan undvika att bli imponerad av, säger Beatrice Giese, Produktchef på Vinovativa.

Tschida är ett litet familjeägt företag i österrikiska Burgenland som tillverkar endast söta viner. Vingårdarna ligger vackert belägna inom naturreservatet Seewinkel nära sjön Neusiedlersee. Tschida producerar intensivt söta viner som tack vare utmärkta fruktsyror har en för regionen överraskande elegans.

Prisbelönte vinmakaren Hans Tschida blev 2012 utnämnd till Sweet Winemaker of the Year för tredje året i rad. Tschida var även leverantör till Nobelmiddagen 2009 då vinet BA Seewinkel Sämling serverades till desserten.

Alla viner från Tschida präglas av en modern stil med sällsynt fräschör, inte minst Tschida Auslese Seewinkel, som är en välavvägd blandning av sauvignon blanc, bouvier, sämling, chardonnay och traminer. Tschida Auslese Seewinkel har en svårslagen komplexitet och kvalitet i sin priskategori och
förgyller både söta fruktdesserter som medelstarka mögelostar – liksom i ensam majestät efter en middag.

Tschida Auslese Seewinkel 2011 (375 ml) lanseras på Systembolaget den 1:a mars. Auslese betyder utvald skörd och detta dessertvin är gjort på en noggrant utvald druvblandning som skapar ett beundransvärt högklassigt dessertvin väl värt att upptäcka.

Du kan alltid vända dig till vår presskontakt för varuprover, frågor och kompletterande information.

Mail: mikael@vinovativa.se

Högupplösta bilder samt produktfakta finns i vårt pressrum: www.vinovativa.se/press