Vinovativa lanserar en av världens främsta Pinot Noir producenter- Meyer-Näkel

Vinovativa lanserar en av världens främsta Pinot Noir producenter- Meyer-Näkel

Vinovativa stärker sin tyska portfölj rejält med lanseringen av Tysklands Pinot Noir mästare Meyer-Näkel. Firman sände nyligen chockvågor genom vinvärlden genom att vinna Pinot Noir kategorin i tävlingen Decanter World Wine Awards i England. Meyer-Näkel blev samtidigt den första tyska producent som erhållit det mest prestigefulla priset man kan få för ett vin - Decanter International Trophy. Priset gick till prestigevinet Dernauer Pfarrwingert Spätburgunder Grosses Gewächs 2005.

"It's a dazzling achievement for a German Pinot Noir even to get to Decanter Gold Medal, so to win a regional trophy is phenomenal. To win the International Pinot Noir Trophy is astounding." Så kommenterar Decanter Meyer-Näkels framgång i Decanter World Wine Awards.

Reaktionerna världen över gällande Decanters översvallande recensioner kan bara sammanfattas som enorma, bl.a. eftersom finalfältet innehöll en klassisk Chambertin från berömda bourgogneproducenten Camille Giroud.

Grunden till firman lades 1982 då den unge Werner Näkel lade lärarambitionerna på hyllan och återvände till familjeegendomen som grundats av hans far redan 1950.

Tack vare att Werner saknade vinmakarutbildning använde han i stället världens främsta viner som förebild i sökandet efter Ahr-regionens egentliga potential. Tysklands minsta vindistrikt har ett unikt klimat som möjliggör perfekt druvmognad trots det nordliga läget. Firmans innovativa Pinot Noir viner gjorde snabbt firman känd, både i Tyskland och internationellt.

2004 utsågs Werner Näkel, av den ledande inhemska vinguiden Gault Millau, till Årets Vinmakare i Tyskland. Tillsammans med döttrarna Meike och Dörte driver han nu familjegodset vidare mot nya utmaningar.

Vinovativa lanserar nu, initialt till restaurang, ett urval av Meyer-Näkels imponerande Pinot Noir viner.

Om Vinovativa

Presskontakt: Jörgen Lindström