Vinovativa lanserar kaxig australiensare

Vinovativa lanserar i maj månads sortiment Marquee Classic GSM 2007, en klassisk blandning från "Down Under" bestående av Grenache, Shiraz och Mourvedre (art nr 95028, 79 kr). F.d. flygkaptenen Keith Brien lämnade flygkarriären för vinet och efter framgångssagan med Marquee räknas han idag till en av landets främsta vinmakare. Vintidningen Winespectator anser att Marquee tillhör "Världens Mest Prisvärda Producenter".

Amerikanska duon Mark M. O'Connell och Christopher J. Cribb ligger bakom hyllade Marquee Artisan Wines. Firman grundades 2002 och i ett tidigt skede anlitades den f.d. flygkaptenen Keith Brien för att sköta vinmakningen. Marquees ambition är att producera limiterade volymer av mycket prisvärda viner från hela världen. Företaget marknadsför idag viner från Australien, Argentina, Spanien, Portugal och givetvis från USA.

Den s.k. Marquee Classic-serien innehåller förutom den nu aktuella GSM även Riesling, Chardonnay och Shiraz och gemensamt för samtliga är det svårslagna prisvärdet. Ansedda Winespectator skriver att Marquee tillhör en av "Världens Mest Prisvärda Producenter". Samma tidning har även de tre senaste årgångarna belönat Marquee Classic GSM med minst 87 p, vilket är en tydlig bekräftelse på att Keith lyckats med sitt koncept.

Den klassiska blandningen av Grenache, Shiraz och Mourvedre kallad GSM har producerats i Australien i drygt 100 år. De ingående druvorna skvallrar om inspirationskällan i södra Rhonedalen. I Marquees Classic GSM hämtas Grenache och Mourvedre från högklassiga Clare Valley i South Australia medan Shirazdruvorna kommer från Gentle Annie Vineyard i centrala Victoria. Vinet har lagrats 6 månader i franska ekfat.

Marquee är en innovativ firma både vad gäller inställning till branschen, vinernas förpackning och den stil firman valt att producera. Välkommen att upptäcka den Nya Världen!

Om Vinovativa

Presskontakt: Linn Nilsson-Åkerberg