Vinovativa lanserar prestigevin från Calvet-Thunevin

Roger Calvet och Jean-Luc Thunevin - från berömda Chateau Valandraud i Bordeaux - bildar radarpar i sökandet efter Roussillonregionens själ. I november månads nyhetssortiment på Systembolaget lanserar Vinovativa ett av firmans tre prestigeviner, Les Dentelles 2004 (99670, 249 kr, 360 flaskor), vilket bekräftar projektets skyhöga ambitioner.

Jean Luc Thunevin tillhör vinvärldens giganter, tack vare sitt mytomspunna Chateau Valandraud beläget i Saint Emilion. Framgångarna i Bordeaux inspirerade honom att även söka lyckan i sydvästra Frankrike där han av en slump träffade Roger Calvet.

De fem olika vinerna från Calvet-Thunevin produceras på liknande sätt som genererat kultstatus åt Valandraud och Jean-Luc fortsätter att utveckla sina idéer kring mikrocuvéer. Annars är vinmakandet mer klassiskt med långa macerationstider som ger vinerna en stadig tanninstruktur. Prestigevinerna lagras enbart i nya barriquer vilket fortfarande är ovanligt i denna del av Frankrike.

Calvet-Thunevins Les Dentelles är endast andra årgången av firmans "enklaste" prestigevin vilket blandas av 50% Grenache och 50% Carignan. Lagring sker under 18 månader i nya 225 liters, franska ekfat och vinet buteljeras utan föregående klarning eller filtrering.

Produktionen är endast 7.000 flaskor. De övriga prestigevinerna från Calvet-Thunevin är Hugo och Les Trois Marie. Det sistnämnda är ett av Sydfrankrikes dyraste viner och redan mycket eftertraktat.

Samtliga tre viner, som baseras på uppåt 100-åriga vinrankor, produceras i minutiösa volymer och allokeringen till Sverige är följaktligen mycket liten.

Vinovativa lanserade i augusti månads nyhetssortiment även Cuvée Constance 2005 som är basvinet från Calvet-Thunevin.