Vinovativa lanserar toppversion av Falanghina

Vinovativa lanserar det spännande syditalienska vita vinet Falanghina del Taburno 2006 i novembermånads nyhetssortiment (98384, 99 kr, 1400 flaskor). Detta är en rikt fruktig och modern toppversion av Kampaniens anrika druvsort, biodynamiskt odlad och producerad av Massaria Frattasi.

Den gröna druvan Falanghina var känd redan på Romarnas tid. Masseria Frattasi är betydligt yngre men grundades dock redan 1779 och ligger skyddad vid foten av de mäktiga Taburnobergen. Faktum är att Frattasis ägare på 50-talet, Antonio Cecere, faktiskt räddade Falanghinadruvan från att dö ut helt från denna historiska plats.

Vingårdarna ligger på ca 380 meter över havet och jordmånen är oerhört kalkrik. Totalt fem hektar är planterade med Falanghina och skörden startar, trots det sydliga läget, först i mitten av oktober. Odlingen är strikt biodynamisk vilket betyder att samtliga viner produceras med naturliga jäststammar.

Vinkällaren är idag utrustad med den senaste tekniken och byggd i kalkrik basalt för att på naturlig väg hålla temperaturerna nere. Nuvarande vinmakaren Pasquale Clemente låter druvorna till Falanghina del Taburo kallmacerera i imponerande 48 timmar innan jäsningen startar. Jäsningen tar dessutom 15 hela dagar p.g.a. den låga temperaturen (endast 15°C). Vinet genomgår inte malolaktisk jäsning vilket bevarar druvans naturliga fräschör.

Totalt 30 000 flaskor producerades av årgång 2006. Producenten rekommenderar stekta eller grillade fisk- och skaldjursrätter som bra komplement till detta vin. Konsumera inom två år från skörd.

Pressrum
I Vinovativas pressrum finner du högupplösta bilder och tidigare pressreleaser. Här kan du även prenumerera på kommande pressreleaser och nyheter.

Jörgen Lindström

Om Vinovativa
Vinovativa erbjuder ett av Sveriges främsta utbud av individuella och karaktärsfulla viner från småskaliga producenter världen över.
www.vinovativa.se/press jorgen@vinovativa.se www.vinovativa.se