Vinovativa lanserar vingårdsbetecknad Dolcetto från Renato Ratti

Efter succén med Renato Rattis vingårdsbetecknade Baroloviner som lanserades tidigare i vår kommer nu firmans Dolcetto. Vinmakaren Pietro Ratti hanterar Dolcettodruvan med samma försiktiga handlag som när han producerar sina berömda Baroloviner av Nebbiolo. Dolcetto Colombé 2008 finns tillgängligt i butik den 1 juni (art nr 95149, 99 kr, 6 000 flaskor).

Renato Ratti räknas till en av pionjärerna i Piemonte och producerade redan 1965 regionens första vingårdsbetecknade Barolovin (Marcenasco).

Firmans Dolcetto från den högt belägna vingården Colombè har tillverkats sedan 1969. Sonen Pietro Ratti anser att en bra Dolcetto måste vinifieras med samma noggrannhet som Piemontes stolthet; Nebbiolo. Han menar nämligen att druvans tanniner kan orsaka bittra viner om man inte är försiktig och kortar därför ner macerationstiden.

Dolcetto betyder "den lilla söta" och charmen hos druvan är de generöst fruktiga körsbärsaromerna som gör vinerna alldeles förtjusande och farligt lättdruckna. Stilen hos en välgjord Dolcetto är raka motsatsen till de komplexa och krävande Barolovinerna som med sina markerade tanniner mår bäst av några års lagring.

2008 i Piemonte hyllas av vinmakarna som en lysande årgång och Renato Ratti Dolcetto Colombè är ett tydligt bevis på detta.

Om Vinovativa

Presskontakt: Linn Nilsson-Åkerberg