Webblansering 16 mars av viner från Nahes toppfirma Emrich-Schönleber

Webblansering 16 mars av viner från Nahes toppfirma Emrich-Schönleber

Imorgon den 16 mars webblanseras två viner i det tillfälliga sortimentet från en av Tysklands allra främsta producenter, Emrich-Schönleber, belägen i Nahe: Emrich-Schönleber Monzinger Frühlingsplätzchen Riesling Grosses Gewächs 2021 (92494, 579 kr, 120 flaskor) och Emrich-Schönleber Monzinger Halenberg Riesling Grosses Gewächs 2021 (92482, 120 flaskor, 599 kr). Far och son, Werner och Frank Schönleber, har arbetat sig till den absoluta eliten bland de tyska vinproducenterna, vilket bekräftas av såväl internationella som tyska vinguider. Inte minst är det särskilt roligt att notera att Emrich-Schönleber Halenberg Riesling Grosses Gewächs 2021 hamnade på 8:e plats på James Sucklings senaste lista över Tysklands 100 bästa viner samt på 93:e plats på topp 100 listan över världens bästa viner.

Nahes sluttningar har varit berömda sedan början av 1800-talet och bland annat Goethe skrev att vinerna från just Monzinger var exceptionella. Werner Schönleber byggde i slutet av 60-talet tillsammans med sin far Wilhelm det vineri som ligger till grund för dagens kvalitetsviner även om familjen odlat druvor sedan mitten av 1700-talet. Idag ansvarar sonen Frank för vinmakandet medan Werner huserar i vingårdarna. Arealen har sakta utökats från 2 till dagens 20 hektar, framför allt i Grand Cru lägen och den ädla Rieslingdruvan odlas numera till 85% som kompletteras med Grauburgunder (Pinot Gris), Weissburgunder (Pinot Blanc) samt en liten del Muller Thurgau.

De senaste fyrtio åren har det lagts ner mycket kraft på att bevara och framför allt återställa odlingarna på de branta sluttningarna. De bästa områdena finns i de två enskilda vingårdarna klassificerade som VDP-Grosse Lage (Grand Cru) dvs Frühlingsplätzchen och Halenberg samt VDP-Erste Lage (Premier Cru) vingården Niederberg. Man söker ständigt efter en harmoni mellan vinstockarna och vatten- och näringstillförseln och varje vinranka behandlas individuellt så att de håller sig friska och har rätt bladverk i syfte att nå den optimala mognaden så sent som möjligt för att därigenom få fram mycket aromer och smak.

Man arbetar hantverksmässigt och succén bygger på låga skördeuttag, mycket selektiv skörd samt försiktig pressning och jäsning av druvorna med utgångspunkt från att man ska inverka så lite som det går i framställningen. Emrich-Schönlebers viner är klassiskt byggda och tål lång lagring och tack vare vingårdarnas höga skifferinnehåll utvecklas fantastiskt komplexa aromer efter några år i källaren.

1994 blev firman medlem i den tyska sammanslutningen VDP i vilken flertalet av Tysklands ledande vinproducenter ingår. I 2004-års upplaga av ansedda tyska vinguiden Gault Millau uppgraderades Emrich-Schönleber till den exklusiva skaran bestående av endast 11 producenter i Tyskland som enligt boken förtjänar omdömet ”världsklass”. Werner Schönleber utsågs dessutom 2006 till Årets Vinmakare av samma guide (2006).

Emrich-Schönleber representerar utan tvekan bland det bästa Tyskland kan erbjuda i vinväg. En liten varning är dock på sin plats – vinerna kan mycket väl generera ett livslångt beroende.

De två viner som nu lanseras är följande:

Emrich-Schönleber Monzinger Frühlingsplätzchen Riesling Grosses Gewächs 2021 (94294, 579 kr, 120 flaskor, Webblansering 16 mars)
97 p Robert Parker Wine Advocate
95 p James Suckling
95 Livets Goda

Emrich-Schönleber Monzinger Halenberg Riesling Grosses Gewächs 2021 (94282, 120 flaskor, 599 kr, Webblansering 16 mars)
98 p James Suckling
97 p Robert Parker Wine Advocate
96 p Livets Goda
8 plats på James Sucklings topp 100 lista över Tysklands bästa viner 2022
93 plats på James Sucklings topp 100 lista över världens bästa viner 2022

Ett axplock av de många omdömen som firman fått: