Aldo Conternos egendom Il Favot är beläget i Bussia i Monforte d'Alba

Webblanseringar av nya årgångar från Baroloproducenten Aldo Conterno 11 maj 2023

Imorgon den 11 maj webblanseras limiterade mängder av de senaste årgångarna från Piemonteproducenten Poderi Aldo Conterno på Systembolaget. Aldo Conterno, som är beläget i Bussia i hjärtat av Barolo, har gjort sig ett världsrykte genom sin konsekvent skyhöga kvalitetsnivå och vinsamlarna brukar stå i kö för sin årliga allokering.

Aldo Conterno förknippas världen över med viner i den yppersta eliten. Vinstilen blandar tradition med innovation på bästa sätt och vinerna från de böljande vingårdarna med perfekt solexponering har nått ikonstatus.

Historien om Aldo Conterno tar sin början 1961 då Giovanni och Aldo Conterno gemensamt tog över efter pappa Giacomo, som i sin tur hade etablerat firman Giacomo Conterno på 30-talet. 1950 åkte Aldo till USA där han gjorde viner tillsammans med sin farbror som tidigare emigrerat dit. Både längtan tillbaka till Italien och tanken på en egen vingård ledde till att Aldo Conterno köpte den imponerande egendomen Il Favot i Bussia i Monforte d'Alba och grundade vinhuset Poderi Aldo Conterno. Aldo Conterno gick bort 2012 och firman drivs idag av Aldos tre söner Stefano, Giacomo och Franco.

För att stärka sin position som en av Italiens främsta producenter inleddes ett omfattande kvalitetsförbättrande arbete i vingårdarna kring millennieskiftet då bland annat skördeuttagen reducerades med mer än hälften. Man besitter idag 25 hektar mark på en höjd av 350-400 meter över havet med exponering mot syd/syd-väst och som består av leraktig kalkhaltig jord täckt med ett lager av sand.

Den totala produktionen uppgår till endast 80 000 flaskor - trots att man skulle kunna producera upp till 210 000 flaskor - vilket understryker det faktum att fokus ligger på framställning av viner av yttersta kvalitet och med maximal koncentration och komplexitet. All skörd sker givetvis för hand och man gör ett extremt noggrant urval av frukten. Barolovinerna lagras alla i slavonska stora ekfat (botti) medan övriga viner vilar i franska ekfat. Ingen klarning eller flitrering sker.

Följande viner webblanseras den 11:e maj:

Barbera Conca Tre Pile 2019 (91281, 395 kr, 180 flaskor) kommer från vingården ”Tre Pile” i Bussia planterad med upp till 45-åriga vinrankor. Den mörka frukten, kryddorna och tryffeltonerna får här en snygg inramning av mjuka och finstämda tanniner.

Langhe Rosso Quartetto 2019 (91814, 449 kr, 120 flaskor) är ett vin med ett härligt djup där man finner tydliga toner av röda bär och mörka plommon som varvas med viss blommighet och kryddor. Vinet görs av en blandning av vad namnet antyder en ”kvartett” av fyra druvor: Nebbiolo, Pinot Noir, Merlot och Syrah från olika vingårdar i Bussia.

Il Favot Langhe Nebbiolo 2019 (92065, 549 kr, 120 flaskor) som fått sitt namn från självaste egendomen ”Favot” kommer från olika vingårdar i Bussia med lite yngre vinrankor på i snitt 15 år. Här finner man svarta vinbär, plommon mixat med röda bär och viss blommighet.

Barolo Bussia 2018 (92062, 995 kr, 120 flaskor) baseras på druvor från tre olika vingårdar i Bussia med 15-20 år gamla vinrankor planterade i lerjordar med sydöstlig solexponering. Vinet har en fantastisk skärpa och elegans samtidigt som frukten är intensiv med toner av mörka körsbär, torkade björnbär och kryddor.

Barolo Bussia Colonnello 2018 (91264, 1495 kr, 72 flaskor) uppvisar finess och precision med inslag av djup, mörk frukt varvat med kryddor, lakrits och multna skogslöv. Druvorna till vinet kommer från vingården Colonnello belägen på östra stranden närmare byn Barolo. Vinrankorna, som är i snitt 45 år gamla, växer i sandrika jordar i sydostexponering.

Barolo Bussia Cicala 2018 (92036, 1495 kr, 24 flaskor) är karaktärsfull, komplex och stadigt byggd med inslag av mogen frukt, tydliga men väldigt njutbara tanniner samt viss kritighet. Den branta kalkrika vingården Cicala, strax ovanför Colonello, innehåller mestadels lera och järn. Även här är vinrankorna i genomsnitt 45 år gamla.