Många är inte välkomna ombord på en SL-buss

SL har ingen information på bussarna om att biljett måste köpas före påstigning. Anslaget vid dörren på denna buss handlar om systemet Reskassan.

Idag är inte alla välkomna att åka med SL-bussarna i Stockholm, inte heller med flertalet av de bussar som länstrafikbolagen kör i övriga delar av landet. Anledningen är att det inte går att betala resan med kontanter.  Varje- länstrafikbolag tagit fram egna betalningssystem för busstrafiken i respektive län. De bygger alla på att biljetten köps innan man stiger på bussen.

Det går alltså inte att spontant ta en SL-buss. Att det inte går att stiga ombord på ett plan till Göteborg utan biljett förstår alla, men att en bussresa i Stockholms innerstad måste köpas på förhand är ovant för alla som inte är trogna SL-kunder.  SL betraktar inte bilister, besökare från andra län och turister som kunder.

Svenska mynt och sedlar gäller som betalningsmedel på tåg och spårvagnar samt hos taxi, pressbyrån, bemannande bensinstationer, tobaksaffärer, närbutiker (som är öppna långt in på natten) och inom all annan dagligvaruhandel

Anledningen till kontantstoppet är att man bedömer rånrisken för bussförarna vara betydligt högre än för taxiförare och personal som arbetar i nattöppna butiker och på bensinstationer.

Att branschen löser detta genom att utestänga nya kunder beror på att den till cirka 50 % finansieras med skattemedel. En taxiförare, exempelvis, jagar kunder och vågar inte säga nej till en kund som vill betala med kontanter. Det sänker direkt  lönen för föraren. Länstrafikbolagen däremot vågar stänga dörren för nya resenärer då det är vi skattebetalare som är med och betalar. Det finns ingen inom länstrafiken som förlorar på ett minskat resande, varken förare, andra inom  bussbolagen eller tjänstemän på SL. Det är skattebetalarna som tvingas betala notan för stängd dörr och tomma platser.

På marknaden finns det slutna mekaniska kassasystem som låser inne alla kontanter och som därmed minskar rånrisken väsentligt. Att installera sådana system skulle öppna dörrarna för alla som vill åka buss. Det torde också finnas andra möjligheter att göra arbetsmiljön säkrare för förarna, som dubbelbemanning på "stökiga" turer och i nattrafiken.

Det är märkligt att Scania och Volvo inte erbjuder bussmodeller som har utrustning för säker kontanthantering.

Kontanthantering tar tid och därför kan länstrafikbolagen lägga på en avgift för ombordköp. Men att stänga dörren helt för dem som har pengar i fickan och vill åka med en offentligt finansierad buss är helt fel.

Trafikdebattör