Intervju med Doctagons VD

Som jag tidigare nämnt så var vi och besökte Doctagon i förra veckan, och intervjuade deras VD och ett par av deras läkare om de utmaningar som finns när det kommer till att ha en videomottagning som en del av sin verksamhet. Här kommer en liten kort inblick i en del av det vi pratade om.

Först och främst är det spännande att intervjua Stefan Wentjärvi, som har en bakgrund inom flygbranschen, för han kommer med ett intressant utifrånperspektiv på sjukvården. Och han berättar såväl om fördelar som utmaningar när det kommer till implementation av videosamtal i sin verksamhet och att erbjuda sin vårdcentral online. ”I många fall behöver man inte komma överhuvudtaget rent fysiskt till en läkarstation utan man kan hantera det på distans”, berättar han och fortsätter. ”Patienterna är så pass kunniga att de vet om de behöver komma till ett fysiskt ställe eller om de kan sköta det på distans. Om inte annat så kan man på distans avgöra vilken grad av åkomma man har och man kan bestämma om man behöver boka en tid eller om man kan vänta en period innan man bokar ett möte”.

När det gäller utmaningar med videomottagning så berättar Stefan att sjukvårdsbranschen är konservativ. Inte läkarna i sig utan branschen som sådan och då är det viktigt att tänka på hur förändringar ska hanteras och hur nya sätt att bedriva vård ska tillämpas. Det ställs till exempel annorlunda krav på läkare när de kommer till patientens hemmiljö via ett videosamtal, och det handlar mycket om att kunna bygga förtroende parterna emellan. ”Det är ett annorlunda kundbemötande via nätet. De är varken bättre eller sämre men det är annorlunda och därför behöver man tänka igenom hur man hanterar den situationen”.

Det var otroligt intressant och givande att prata med Stefan om detta och få bekräftat att det egentligen inte är tekniken i sig som är utmaningen utan sättet man tillämpar tekniken i sin verksamhet och hur man skapar en bra och trygg kontakt via ett videosamtal.

Imorgon kommer Johan att blogga om en företagshälsovårdföretagares (oj vilket långt ord) perspektiv på detta. Välkomna då.