Bygga uteplats

Bygga uteplats

När våren kommer är det många som börjar längta efter sommarens varma dagar och att kunna sitta ute på altanen är viktigt. Under våren är det en hel del människor som börjar fundera på att bygga en uteplats i trädgården där man kan sitta och äta tillsammans med vänner och familj.

Hur stor uteplats man ska bygga behöver man fundera på innan man börjar. Har man en liten trädgård så kanske man vill behålla lite gräs och rabatter. Vill man däremot slippa trädgårdsarbete så kan med fördel bygga en uteplats i hela trädgården. Man kan köp trall på jemfix.se och där kan man också få lite tips på vad man ska välja.

Börja bygga

Det är väldigt många människor som väljer att bygga sin uteplats i trä och det finns såklart anledningar till det. Till att börja med ger trä en naturlig och inbjudande känsla som gör att det känns mysigt och hemtrevligt. Dessutom är trä behagligt och varmt att gå på, vilket kan vara skönt i vår del av världen.

Det finns ingen trall som är helt utan underhåll men det finns en hel del som kräver väldigt lite. Om man önskar en grå yta på sina trätrall så finns det träslag som kan lämnas obehandlade och efter en tid bli gråfärgade. Det vanligaste är dock att man behandlar sin trall med olja.

Är man lite händig kan man bygga sin uteplats själv men om man är osäker eller har ont om tid så kan man hyra en hantverkare som fixar det betydligt fortare. När man har valt vilken trall man vill ha ska man också fundera på skruvar som kan döljas och andra saker som behövs inför bygget. Det är också viktigt att tänka på underhåll. Hur ofta behöver din trall behandlas och vad ska den behandlas med? Hur kommer den se ut om 5 eller 10 år?

Kostnad för uteplatsen

Hur mycket det kostar att fixa en uteplats i trädgården är svårt att svara på. Det beror helt på vilka val man gör och vilken budget man har. När uteplatsen är byggd så ska den också inredas och här finns det många olika val att göra. En del väljer att bygga ett tak över sin uteplats och andra väljer kanske att investera i en paviljong.

Självklart sparar man en hel del pengar om man kan bygga sin uteplats själv utan hjälp från hantverkare. Men det kan bli en dyr historia att bygga den själv om man inte har koll på hur det ska göras. Nog för att det finns en hel del “hur man gör” videos på nätet idag, men det är inte alltid det blir rätt ändå. Om man har bekanta som är kunniga och kan hjälpa till så brukar det underlätta.