​Sportevenemang vi ser fram emot i år

​Sportevenemang vi ser fram emot i år

Sport är bara en av de många sektorer som blivit påverkat negativt av den globala pandemin. Stora evenemang världen över har tvingats skjutas fram och i värsta fall ställas in. Men med hoppet om att vaccinationerna snart är tagna av majoriteten av befolkningen väntar vi tålmodigt på att världen ska bli mer som vi är vana vid. Framförallt håller vi tummarna för att vi snart kan se våra favoritspelare och lag mötas i de årliga turneringarna. Här är en lista över de sportevenemang vi ser fram emot under 2021.

Sommarens OS i Tokyo

Om det är något sportevent vi ser fram emot är det sommarens OS-kamper i Tokyo. De Olympiska Spelen blev framflyttade från 2020 till 2021 och kommer äga rum under perioden 23 juli till 8 augusti. Som vanligt innehåller OS ett par olika sportgrenar, och kommer under årets matcher husa totalt 200 regioner över hela världen med 11 000 idrottare. Trots den kvarliggande bekymringen som hänger i luften rapporterar IOC-presidenten Thomas Bach att de Olympiska Spelen kommer att äga rum oavsett vad som händer. De arbetar dock med att ta fram en bra plan för hur eventet ska kunna genomföras utan att riskera hälsoaspekterna. Det vill säga att det inte kommer att vara en svårslagen fysisk publikatmosfär som tidigare år, men trots detta lär det bli en helt fantastisk upplaga av de olympiska spelen i år igen. Vi kan inte vara på plats i Tokyo, men med tanke på att streamingmöjligheterna är bättre och fler än någonsin förr är det inte riktigt något vi lider av.

UEFA Champions League 2021–22

Ytterligare ett event som gjorde många sportnördar besvikna när det framflyttades var välkända UEFA Champions League. 2021 och 2022s UEFA Champions League blir den 67:e säsongen av Europas främsta klubbturnering för fotboll. Finalen planeras äga rum på Krestovsky Stadium i Sankt Petersburg, Ryssland. Tanken var från början att det skulle vara Allianz Arena i München som husade finalen men med tanke på covid-19 pandemin och framskjutningen var arrangörerna tvungna att ändra plats. Vi bryr oss egentligen inte så mycket om att det skjutits upp ett år eller att det kommer sändas från Ryssland och inte Tyskland – bara det blir av! Vi planerar att sitta fastklistrade framför Tv:n och hålla koll på oddsen på spelbet.se samtidigt ändå.

Herrarnas världsmästerskap i ishockey

Ishockey måste vara den sport som flest svenskar har en brinnande passion för. Därför är det väl inte så konstigt att vi ser fram emot herrarnas världsmästerskap i ishockey så mycket som vi gör! Som namnet antyder är Världsmästerskapet det största evenemanget inom ishockey. Turneringen spelas årligen och på grund av den rådande pandemin beräknas årets turnering hållas i maj-juni istället för januari-februari som vanligt. De länder som flest hoppas på är Kanada och USA som förväntas kamma hem hela mästerskapet. Men det betyder givetvis inte att oddsen inte kan förändras under tiden. Några vi, tillsammans med spelexperter, ser en ljus framtid för är bland annat Finland och Ryssland, och givetvis även Sverige. Ingen vet ännu hur prognosen kommer att se ut längre fram men vi håller tummarna för det bästa.

Wimbledonmästerskapen 2021

Det är inte bara fotboll och tennis som är favoriserade av den svenska befolkningen. Givetvis är tennis också en självklar favorit! Wimbledonmästerskapen 2021 är definitivt vår favorit när det kommer till Grand Slam-tennisturneringarna. Förra årets mästerskap blev tyvärr inte av, vilket var rätt förväntat, men om årets turnering hålls som förväntat går startskottet av den 28 juni 2021 och avslutas därefter den 11 juli 2021. Årets turnering av Wimbledonmästerskapet blir i så fall den 134:e upplagan, så det är definitivt ett klassiskt tennismästerskap. Tennismästerskapet kommer att bestå av herrarnas, damernas, samt de yngre herrarnas och damernas matcher. För första året någonsin kommer det dessutom att anordnas matcher för de välkända rullstolsbundna tennisspelarna. Snacka om att vi är exalterade över vad årets mästerskap har att bjuda på!

Ryder Cup golfturneringen

Givetvis måste vi inkludera sportgrenen golf också i vår lista över de sportevenemang vi ser fram emot i år. Årets Ryder Cup är en av dessa. Den 43:e upplagan av Ryder Cup kommer att äga rum i USA den 24 till 26 september 2021 i Wisconsin. Ryder Cup är ett matchspel där varje match är värt ett poäng. Även om Ryder Cup inte är den bästa och största vinsten golfaren kan vinna är det utan tvekan det största evenemanget en golfare kan uppleva! Här samlas (vanligtvis) tusentals människor i publiken för att heja på sina favoritgolfare. Uppenbarligen ser formatet något annorlunda ut i år på grund av pandemin, men oavsett storleken på publiken är vi minst lika exalterade.