Visit Dalarna växlar upp för att bli en starkare outdoordestination

Visit Dalarna växlar upp för att bli en starkare outdoordestination

I dagarna samlades några av Dalarnas aktörer inom outdoorupplevelser för den första upplagan av Visit Dalarna Outdoor Camp. Syftet var att kickstarta arbetet med att stärka Dalarnas position som en av norra Europas starkaste outdoordestinationer.

Efterfrågan på unika, paketerade reseupplevelser med hög kvalitet ökar och Dalarna är en destination som kan erbjuda mycket inom outdoor- och naturturism. Det varierande landskapet med både skogar, sjöar och fjäll ger regionens aktivitetsarrangörer goda möjligheter att skapa attraktiva erbjudanden och upplevelser året runt.

Visit Dalarna har därför fokuserat på att bygga en stark organisation i sin satsning på just outdoorupplevelser och -aktiviteter. Detta utifrån uppdraget att ytterligare stärka Dalarnas position som outdoordestination genom att hjälpa regionens besöksnäringsföretag med affärs- och produktutveckling.

Som ett led i det arbetet arrangerades Visit Dalarna Outdoor Camp på Näsets Marcusgård i Furudal. Under en två dagar lång utomhuskonferens deltog aktivitetsarrangörer från olika delar av Dalarna.

– Vi tror på en stark samverkan av aktivitetsföretag som en grund för en vidare satsning och utveckling av erbjudanden, både för en nationell och internationell målgrupp. Därför är det viktigt att träffas på det här sättet för att bygga relationer samt utbyta kunskap och erfarenheter med varandra, säger Johan Engström, affärsutvecklare inom outdoor på Visit Dalarna.

Företagarna som deltog arbetar med olika typer av aktiviteter och erbjuder alltifrån forspaddling, fiske och skidåkning till naturguidning, utematlagning och hundspann.

– Det är verkligen inspirerande att träffa likasinnade och målinriktat kraftsamla kring våra gemensamma möjligheter. Äntligen kan vi våga satsa på kvalitet och värdeökning i erbjudandet, ett nödvändigt alternativ eller komplement till vår traditionella volymturism, säger Micke Nyberg på Anglerman Fishing Adventures.

Nu fortsätter arbetet.

– Vi ser verkligen fram emot att sätta fart på det här arbetet nu. Dagarna har gett oss en tydligare bild och samsyn över näringens utvecklingsmöjligheter samt hur vi tillsammans kan ta nästa steg. Dessutom kommer konceptet att utvecklas för att involvera ännu fler aktivitetsföretag, boendeanläggningar och matentreprenörer. Allt för att på sikt kunna skapa helhetslösningar för en genuin och äkta gästupplevelse, säger Lena Hermansson, affärsutvecklare inom outdoor på Visit Dalarna.

Besöksnäringen i Dalarna är en viktig basnäring med en omsättning på 7,2 miljarder. Visit Dalarna företräder regionens besöksnäring, marknadsför och säljer Dalarna som attraktivt besöksmål samt driver utvecklingsfrågor i samverkan med företag och organisationer. Visit Dalarna AB ägs av Dalarnas 15 kommuner i nära samverkan med 700 medlemsföretag i Dalarnas Besöksnäring Ekonomisk Förening. Bolaget har ca 45 anställda och omsätter ca 70 miljoner SEK. Huvudkontoret finns i Rättvik.

Johan Engström

Affärsutvecklare Outdoor Dalarna, vandring och cykling +46 (0)10-600 29 37