Karlskrona in på topplistan bland Sveriges bästa sommarstäder

Sverigebarometern har återigen röstat fram "Sveriges bästa sommarstad" och Karlskrona har tagit sig in på topp 10-listan för första gången. "Det känns riktigt bra att vara inne i finrummet", säger turistchef Terje Pedersen. Mixen staden har att erbjuda, tillsammans med natur, sol och bad verkar vara vad som är utslagsgivande för val av sommarstad för de flesta som har röstat . "Fler och fler får upp ögonen för vilka underbara upplevelser och besöksmål Karlskrona kan erbjuda barn och vuxna, i varierande natur med fokus på skärgården. Det skadar ju heller inte att vi är Sveriges soligaste stad", avslutar Terje Pedersen.

13 171 personer deltog i undersökningen som Reseguiden.se har genomfört för 6:e året i rad. Frågorna som ställdes var ”Vilken tycker du är Sveriges bästa sommarstad” och ”Varför väljer du just den staden?”. Undersökningen pågick mellan den 10-22 maj 2013.

Här är listan över de 10 hetaste sommarstäderna:(förra årets placering inom parentes)
1 (1) Stockholm2 (2) Göteborg3 (5) Halmstad4 (4) Varberg5 (3) Visby6 (33) Hjo7 (9) Kalmar8 (10) Västervik9 (7) Helsingborg10 (16) Karlskrona.