Rekordmånga hotellnätter i Karlskrona

Sommaren 2014 var rekordartat för Karlskronas besöksnäring. Sveriges soligaste stad fylldes av besökare från stora delar av världen. När SCB nu har presenterat inkvarteringsstatistiken för hela förra året, kan Karlskronas turistchef, Terje Pedersen konstatera att även helårsresultatet var mycket glädjande.

”Det är härligt att se att sommarstaden Karlskrona har en ökning nio av årets månader. Vi har över tid arbetat medvetet med att skapa trafik utöver högsäsong, och satsningen fortsätter nu under 2015 och framöver”.

Karlskronas hotell hade totalt 177 287 gästnätter 2014. Det är en beläggningsökning med
10 437 gästnätter
(+6 %) jämfört med 2013.

”SCBs statistik visar att Karlskrona ökar på alla marknader (Sverige, Övriga Norden, Övriga Europa, Utom Europa). Tyskland, som är en av våra prioriterade marknader, och där vi har gjort gemensamma insatser för att locka journalister, bussresearrangörer och individuella besökare, visar en ökning på hela 23 %. Det visar igen att vi gör ett antal riktiga satsningar”, avslutar turistchefen.

• sverige
  • rekord
  • gästnätter
  • travel