Gula LUND-bokstäver under Kulturnatten 2022.

Kulturcentrum Skåne skålar in nymålade LUND-bokstäver

Omtyckta bokstäver har fått en ny kostym, på fredag landar de på Bantorget.

Varje år, vid olika evenemang, sätts de stora och tredimensionella bokstäverna, L U N D, ut i stadsrummet. Då och då får de också en ny färg. Kulturcentrum Skåne, en verksamhet som vänder sig till ungdomar och vuxna med intellektuella och kognitiva funktionsvariationer, har på uppdrag av Visit Lund, gett de omtyckta bokstäverna en ny look. Lagom till starten av Sommarlund den 17 juni, landar de på Bantorget på fredag. Media hälsas välkomna när vi skålar in bokstäverna!

– Det har varit en intressant utmaning att gå upp i skala och att arbeta utomhus, det har gjort det tydligare att arbetet relaterar till staden och det gemensamma rummet. Alla arbetstagare fick skissa massor av förslag och föreslå färgsättning. Det har varit viktigt att det blev ett gemensamt arbete, säger Marianne Andersson Embäck, lärare i bildkonst på Kulturcentrum Skåne.

Var? Bantorget, Lund
När? Fredag 16 juni, kl 13.30

På plats finns deltagare från Kulturcentrum Skåne samt Visit Lund.