Smygtitt i Sommarlundsprogrammet

Smygtitt i Sommarlundsprogrammet

Jingeltävling, barndag och Pernilla Andersson är några av dragplåstren under årets Sommarlund.

2023-års Sommarlund pågår mellan den 17 juni till 12 augusti. Den 2 juni släpps programmet i sin helhet och i samband med detta bjuder Malmö Opera på LOVE – en humoristisk sommarkonsert med både svensktoppsfavoriter och hitlåtar att digga med i, spelplats är Stortorget.

Det tryckta programmet kommer kunna hämtas på bibliotek, medborgarcenter och InfoPoints runt om i Lund. Få en smygtitt i programmet redan nu, här är några av sommarens godbitar.

« Nos voies » / « Våra röster »
Streetdansare från Sverige, Finland, Norge och Danmark tar huvudrollerna i den franska dansgruppen Art Move Concepts senaste föreställning som kommer till Dansbanan i Stadsparken.
2 juli på Dansbanan, Stadsparken

Pernilla Andersson
På sin sommarturné ger sig Pernilla Andersson och gitarristen Fredrik Rönnqvist, ut i landet och gästar Lund och Vita scenen i Stadsparken den 6 juli. Pernilla Andersson har påbörjat arbetet med ett nytt album och sommarens turné blir en blandning av ny och gammal musik.
6 juli, Vita scenen, Stadsparken

Barndagen i Stadsparken
Barn och unga bjuds in till en härlig dag i Stadsparken! På Vita scenen kommer Apolonia Musikteater bjuda på en familjeföreställning som på ett okomplicerat sätt belyser migration och normer. Även Pappa Kapsyl gästar scenen i Stadsparken med sin musik och föreställning om dinosaurier. Med aktörer från Lunds föreningsliv kommer det också finnas prova-på-aktiviteter och Vattenhallen Science Center kommer förbi med sin ExperimentExpressen. Dagen genomförs med stöd av Lekande barnens fond.
21 juli, Stadsparken

Sommarlunds signaturmelodi
Soloartist eller ett band, hur låter sommaren för dig? I sommar vill också ha hjälp med att skapa en signaturmelodi. Jingeln ska andas sommar, sol och glädje och kommer inleda Sommarlunds alla arrangemang. 21 maj är sista datumet för att lämna in sitt bidrag.

Om Sommarlund
Sommarlund erbjuder hundratals kulturupplevelser för alla åldrar i hela Lund, hela sommaren. Nästan allt är gratis och det mesta sker utomhus på ett fyrtiotal platser i hela kommunen. Programmet omfattar allt från musik och scenkonst till workshops och prova-på-aktiviteter. Sommarlund arrangeras av Visit Lund AB på uppdrag av Lunds kommun. Årets Sommarlund äger rum den 17 juni till 12 augusti.

Lotta Brusk, Projektledare Sommarlund
Lotta.brusk@visitlund.se