”Det här bådar mycket gott”, säger Anders Almgren (s) kommunstyrelsens ordförande i Lund och ordförande i nätverket Heja Lund! om nätverkets första utlysning av evenemangsmedel. Bild: Fredrik Åkerberg

AI, secondhand, talkshow och mänskliga rättigheter i fokus

Nu är det klart vilka evenemang som nätverket Heja Lund! valt att stötta ekonomiskt efter den första utlysningen av evenemangsmedel. Valet föll på Late Night Lund – Extended, Human Rights Festival, Nordic AI PowWow och Finloppis It Is.

I nätverket Heja Lund! samverkar näringsliv, universitet och kommun för att på olika sätt lyfta Lund.

– Seriöst, cirkulärt och visionärt. Heja Lund rivstartar genom att stötta fyra evenemang som på olika sätt tacklar stora samhällsutmaningar - på ett lundasätt. Det här bådar mycket gott inför framtiden, säger Anders Almgren (s) kommunstyrelsens ordförande i Lund och ordförande i nätverket Heja Lund!

– Vi vill gärna vara med och bidra ännu mer till Lunds fortsatta utveckling, och Heja Lund! är ett mycket spännande initiativ som vi ser fram emot att vara en aktiv del i, säger Björn Hallerborn, kommunikationsansvarig, Axis Communications.

Efter vårens första utlysning har nätverket valt ut fyra evenemang som får ekonomiskt stöd för genomförande. Det handlar om talkshowen ”Late night Lund – Extended”, som äger rum vid tre tillfällen under året och arrangeras av Nebel Media AB.

Även ”Human Rights Festival” får stöd från nätverket. Festivalen, som syftar till att utveckla Lund till en central hubb för mänskliga rättigheter, arrangeras av Raoul Wallenberg Institute tillsammans med Altitude Meetings. Festivalen äger rum 8-9 december.

Stöd ges även till Skånemotor ABs evenemang ”Nordic AI PowWow”, som den här gången har fokus på AI – ett av de allra hetaste områdena just nu. Det går av stapeln den 23 maj.

Även ”Finloppis it is”, som eftersträvar att möjliggöra cirkulär konsumtion av mode på ett lättillgängligt och lustfyllt sätt, finns med bland dem som fått stöd. Folk&Frö/omrum håller i trådarna, det första arrangemanget äger rum den 13 maj och sedan sker ytterligare ett under hösten 2023.

Utöver utlysningen har nätverket Heja Lund! beslutat att stödja ungdomskonventet Kodachicon, zombieloppet Run for your Lives och volleybollturneringen CEV Golden League.

# # # #

Nätverket Heja Lund! består av representanter för Axis Communications, Castellum, Skanska Sverige AB, Lunds universitet, Sparbanken Skåne och Wihlborgs. Nätverkets hospitality partner är Grand Hotel Lund. Därtill ingår representanter från Lunds kommun.

Genom ett nära samarbete mellan kommun, universitet och näringsliv kommer Heja Lund! att kunna fungera som en katalysator för att på olika sätt lyfta Lund. I detta syfte ger man ekonomiskt stöd till arrangemang som på olika sätt bidrar till att göra Lund attraktivt. Nätverket styr själv tilldelning av medel till sökande och kommer att ses fyra gånger om året för detta ändamål.

# # # #

För mer information kontakta:

Per Welinder, VD Visit Lund, per.welinder@visitlund.se, 0725-19 58 77